• Jernhusen/

Nya Stockholm Årsta Kombiterminal minskar koldioxidutsläpp med 55 jordenruntresor med bil – varje år

Idag invigdes ombyggda Stockholm Årsta Kombiterminal som nu är en av Sveriges modernaste anläggningar för citydistribution av gods. Samtidigt döptes de gigantiska kranarna under högtidliga former till Mode och Trud.

Jernhusen har utvecklat kombiterminalen med ett nytt lager- och logistikcenter. Nya lyftkranar och bättre logistik bidrar till snabbare och mer hållbar hantering av godstransporter i stockholmsregionen.

- Vi är stolta över att nu kunna inviga Stockholm Årsta Kombiterminal. Anläggningen är mycket viktig för stockholmsregionens infrastruktur då den kan hantera nästan dubbelt så mycket gods jämfört med tidigare. Med modern utrustning och förbättrad logistik blir miljön bättre både i Stockholm och på terminalområdet, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

En central citylogistikanläggning, dit långväga gods anländer, minskar belastningen på Stockholms vägar när lastbilar slipper åka runt till andra logistikbyggnader för att packa om lasten. Nu kan detta ske direkt på Stockholm Årsta Kombiterminal vilket leder till minskade transportsträckor med mindre trängsel på vägarna och minskade koldioxidutsläpp som resultat.

Jernhusen medverkar i EU-projektet EcoHubs där Stockholm Årsta Kombiterminal är den första svenska anläggningen som undersöks utifrån EcoHubs beräkningsverktyg för koldioxidutsläpp. Genom att bland annat ersätta de tidigare dieseldrivna truckarna med eldrivna portalkranar och att skapa effektivare transport inom området för både tåg och lastbilar minskar miljöbelastningen också på terminalområdet.

- Vi kan konstatera att de första preliminära resultaten visar att koldioxidutsläppen minskar med drygt 50 procent bara för kombiterminalen. Det motsvarar utsläpp från en bil som kör 55 varv runt jorden, säger Micael Svensson, affärsområdeschef Gods på Jernhusen.

Den stora nyheten på området är de nya kranarna med en spännvidd på dryga 50 m, vikt på ca 400 ton per kran och de kan lyfta 70 ton vardera. Under invigden fick kranarna sina namn Mode (den modige) och Trud (styrka), vilka är namnen på asaguden Tors barn.

Ett av Jernhusens mål är att fler företag ska välja att transportera mer gods på järnväg då det är ett viktigt bidrag till hållbara transporter.

www.jernhusen.se

Micael Svensson, Affärsområdeschef Gods Jernhusen, 070-724 29 33

Cecilia Granath, Pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 241 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 187 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 11,1 miljarder kronor.

Citat

Vi kan konstatera att de första preliminära resultaten visar att koldioxidutsläppen minskar med drygt 50 procent bara för kombiterminalen. Det motsvarar utsläpp från en bil som kör 55 varv runt jorden.
Micael Svensson, affärsområdeschef Gods på Jernhusen