Nya underhållsdepån i Borlänge Rågåker

Sedan Jernhusens köpte mark på Rågåker industriområde har planeringsarbetet med den nya underhållsdepån i Borlänge Rågåker gått som planerat.

- Processen för bygget går helt enligt plan och vi har en aktör som vi samarbetar nära med för att på bästa sätt utforma funktioner och struktur på underhållsdepån. Beräknad byggstart är vid halvårskiftet och i slutet av 2013 kommer underhållsdepån att stå klar, säger Walter Neureiter affärsprojektledaren på Jernhusen.

För att klara underhållsbehovet i Bergslagen har Jernhusen funnit att Rågåker industriområde i Borlänge är bästa placering för ny underhållsdepå.  Därför köpte Jernhusen 2011 mark av Borlänge kommun för att kunna planera och bygga den nya underhållsdepån för tåg. Underhållsdepån i Borlänge är en av de viktiga platser där Jernhusen planerar att investera i nya Jernhusendepåer.

Rätt placering av underhållsdepåer är avgörande för att minska den totala underhållskostnaden för tågföretagen och för samhället. I den totala underhållskostnaden ingår bland annat kostnader för tomgångskörning till och från depåer.  Detta är kostnader för att kapacitet på stambanan, där persontågen går, tas i bruk när det istället bör utnyttjas för resenären.

- Underhållsdepån är en del av den viktiga logistiken och kommunikationen på järnväg. Att Borlänge får en underhållsdepå är viktigt då Borlänge är navet i Dalarna när det gäller tågtrafik, säger Steve Johnson, plan- och markchef på Borlänge kommun.

Jernhusen planerar fler nya depåer i Sverige samtidigt som vi bygger om och moderniserar flera av de äldre depåerna. Under 2010 invigdes Raus Depå utanför Helsingborg och i Hagalunds Depå i Stockholm har vi under 2011 utvecklat nya hallar. Vi planerar också för fler depåer i Mälardalen och i Skåne. Med ett heltäckande nätverk av depåer kan tågen komma hela, rena och framför allt - i tid. Effektivt tågunderhåll bidrar till att ge resenären den bästa möjliga reseupplevelsen.

Walter Neureiter affärsprojektledaren på Jernhusen, 072-535 31 60
Charlotte Törsleff, kommunikatör Jernhusen, 0708- 38 32 38
Steve Johnson, plan- och markchef på Borlänge kommun, 0243-740 00

www.borlange.se