Ostlänken måste påskyndas - Stödet till Ostlänken växer

Enligt avsiktsförklaringen, som motsvarar den som bolaget nyligen träffat med SJ, ska parterna verka för att planeringen av Ostlänken i sin helhet påskyndas och att utbyggnaden tidigareläggs.

”Jernhusen är en mycket viktig aktör. Det är därför mycket glädjande att Jernhusen i likhet med SJ tar en tydlig ställning för Ostlänken. Det är ju en intressent som vet vad som behövs. Avsiktsförklaringen bekräftar också behovet att förbättra för tågpendlarna under tiden. Här måste vi bli bättre!”, säger Göran Forssberg, ordförande för Nyköping-Östgötalänken AB.

”Bra saker skapas genom nära samarbeten. Därför är det mycket glädjande att vi redan nu är med i planeringen av de framtida stationerna”, säger Per Berggren, vd Jernhusen.
Avsiktsförklaring Jernhusen och intressentbolaget Nyköpings- Östgötalänken AB har träffat sin överenskommelse i form av en gemensam avsiktsförklaring om Ostlänken och samarbete för att utveckla stationer och stationsmiljöer utmed Ostlänkens järnvägssträcka.

Bristerna längs Nyköpingsbanan begränsar möjligheterna att på ett naturligt och hållbart sätt utveckla berörda kommuner och regiondelar med stöd av persontrafik på järnväg framhålls det i avsiktsförklaringen.
Gemensamma avsikter Bolagen Nyköping- Östgötalänken och Jernhusen ska gemensamt verka för att Ostlänken i sin helhet prioriteras och tidigareläggs samt att tillvarata möjligheterna att utveckla ändamålsenliga, effektiva och trivsamma stationer och stationsmiljöer i syfte att erbjuda den service som resenärerna efterfrågar.
För frågor om avsiktsförklaringen och mer information kontakta: Nyköping-Östgötalänken AB: Per Sandström, vd, tfn 013– 25 56 08, 070-552 7670 E-post:per.sandstrom@ostsam.se, www.ostlanken.com

Jernhusen AB: Per Berggren, vd, tfn 08 -410 626 01, 070-553 80 48 E-post: per.berggren @jernhusen.se, www.jernhusen.se