Peter Lind blir Jernhusens nya Affärsområdeschef för Stationer

Jernhusen har rekryterat Peter Lind till Chef för affärsområdet Stationer. Han kommer senast från en roll som Utvecklingschef Hagalund och mångårig Fastighetschef på Humlegården. I dag har Jernhusen 36 stationer runt om i Sverige och affärsområdet utgör ett fundament i både dagens och framtidens samhälle.

I början av 2025 börjar Peter Lind som Affärsområdeschef för Stationer hos Jernhusen. Peter blir samtidigt en del av bolagets ledningsgrupp. Han kommer från en roll som Utvecklingschef Hagalund på Humlegården.

Peter Lind har med sin långa erfarenhet av kommersiella fastigheter och tillväxtprojekt precis det vi har letat efter. Våra stationer är några av Sveriges viktigaste knutpunkter och mest besökta platser. Med Peter på plats stärker vi möjligheterna att arbeta långsiktigt med värdeskapande och att landets stationer ska bli ännu mer trygga och levande, säger Biljana Pehrsson, vd för Jernhusen.

Jernhusen är verkligen en del av en framtidssektor där stationerna är betydelsefulla för att människor ska kunna välja tåget både i dag och i morgon. Jag ser med glädje fram emot att tillsammans med alla kunniga och engagerade medarbetare verka för att stärka stationernas roll i landets städer med attraktiva mötesplatser, kontor, restauranger, butiker och hotell. Och att göra det med stort fokus på både kunder och besökare för att skapa en bra upplevelse och helhet, säger Peter Lind, tillträdande Affärsområdeschef Stationer.

Peter Lind har en lång karriär inom fastighetsbranschen med över 25 års erfarenhet av förvaltning och utveckling av kommersiella fastigheter, stadsdelar och olika projekt. Han kommer senast från Humlegården där han arbetat i 20 år i flera ledande roller som Utvecklingschef Hagalund, Fastighetschef och Projektchef. Tidigare arbetsgivare är bland annat Forsen Projekt och Ericsson. Peter Lind har en kandidatexamen i fastighetsekonomi från KTH och har även studerat har även studerat strategi och företagskultur på Standford Business School.

Fakta affärsområde stationer:

• Antal stationer: 36 från Malmö i söder till Katterjåkk i norr
  • Antal väntsalar: ca 135 (Svenska Reseterminaler)
  • Total yta: ca 188 000 kvm
  • Varav retailyta: ca 22000 kvm
  • Varav restaurang/kafé: ca 23000 kvm
  • Varav kontorsyta: ca 81 000 kvm
  • Antal hotell: 1 (Scandic Continental, Stockholm)
  • Antal besökare: totalt över 550000 per dag

Stationer fungerar som en central punkt i staden och en knutpunkt för kollektivt resande.Jernhusen strävar efter att skapa stationer där det är lätt att hitta, som är rena och tillgängliga för alla. Bolagets fokus ligger på ett brett serviceutbud, attraktiva och trivsamma stationer för att främja kollektivt resande. Det gör även modernisering av stationerna och utveckling av stationsnära områden vilket bidrar till att staden växer med fler mötesplatser, kontor, restauranger, butiker och hotell i centrala lägen.

Vid frågor, välkommen att kontakta:

Jernhusens presstjänst, 08-410 626 10, press@jernhusen.se

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Jernhusen har rekryterat Peter Lind till Chef för affärsområdet Stationer. Han kommer senast från en roll som Utvecklingschef Hagalund och mångårig Fastighetschef på Humlegården. Peter Lind har en lång karriär inom fastighetsbranschen med över 25 års erfarenhet av förvaltning och utveckling av kommersiella fastigheter, stadsdelar och olika projekt. Peter Lind tillträder i början av 2025.

Citat

Peter Lind har med sin långa erfarenhet av kommersiella fastigheter och tillväxtprojekt precis det vi har letat efter. Våra stationer är några av Sveriges viktigaste knutpunkter och mest besökta platser. Med Peter på plats stärker vi möjligheterna att arbeta långsiktigt med värdeskapande och att landets stationer ska bli ännu mer trygga och levande.
Biljana Pehrsson, vd Jernhusen
Jernhusen är verkligen en del av en framtidssektor där stationerna är betydelsefulla för att människor ska kunna välja tåget både i dag och i morgon. Jag ser med glädje fram emot att tillsammans med alla kunniga och engagerade medarbetare verka för att stärka stationernas roll i landets städer med attraktiva mötesplatser, kontor, restauranger, butiker och hotell. Och att göra det med stort fokus på både kunder och besökare för att skapa en bra upplevelse och helhet.
Peter Lind, , tillträdande Affärsområdeschef Stationer