Positiv rörelseresultatutveckling för Jernhusen

Jernhusen har haft en bra resultatutveckling under 2008. Rörelseresultatet uppgick till 355 (326) MSEK, en ökning med 9 procent. För jämförbart bestånd ökade rörelseresultatet med 15 procent. Utvecklingen inom förvaltningen är fortsattpositiv, men negativa värdeförändringar fastighetsbeståndet gör att resultatet efter skatt är lägre jämfört med föregående år.

- Den positivatrenden förtågtrafikenhar gynnatvår verksamhet under 2008, ochallt talar för fortsatt tillväxt i järnvägssektorn. För attaktivt bidra till ännu större volymer påtåg läggervi nustor kraft påettantalintressantautvecklingsprojekt, vilket ligger väl i linje med den infrastrukturpropositionen som presenterades i september 2008,säger Per Berggren, vd i Jernhusen.

• Hyresintäkterna uppgick till 804 (770) MSEK, en ökning med 4 procent. För jämförbart fastighetsbestånd ökade hyresintäkterna med 9 procent eller 63 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 355 (326) MSEK.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -73 (525) MSEK. Högre direktavkastningskrav och projektförluster påverkade marknadsvärdet negativt, medan förbättrat driftnetto ökade marknadsvärdet.
  • Årets resultat efter skatt uppgick till 53 (677) MSEK vilket motsvarar 13,20 (169,00) kronor per aktie.
  • Investeringarna uppgick till 609 (476) MSEK. Det största projektet är uppförandet av det miljösmarta Kungsbrohuset i stadsdelen Västra City i Stockholm.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 100 (100) MSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för 2009 prognostiseras att bli i nivå med 2008.
  • I januari 2009 höll Jernhusen AB (publ) och AB Swedcarrier extra bolagsstämma där det beslutades att genomföra en fusion. Efter fusionen blir Jernhusen direktägt av staten.

Per Berggren, vd Jernhusen, 070-553 80 48
Anders Bäck, vice vd/ekonomidirektör Jernhusen, 070-623 62 55