Positivt första kvartal

Fastighetsintäkterna för första kvartalet uppgick till 279 MSEK, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet ökade med 18 procent till 109 MSEK jämfört med samma period föregående år.

Marknadsvärdet för Jernhusens fastigheter ökade med 221 MSEK till 9 722 MSEK, vilket främst förklaras av nettoinvesteringar om 220 MSEK. Värdeförändringar uppgick till 43 MSEK och består främst av en positiv utveckling i finansiella instrument.

– Vi har bra fart i verksamheten och många spännande affärer och projekt framför oss under resten av 2011. Vi är i stark tillväxt och rekryterar nya medarbetare kontinuerligt, vilket är mycket positivt men det ställer också krav på verksamhetsutveckling och struktur.  Därför fortsätter vi arbetet med att ytterligare utveckla och effektivisera Jernhusen så att vårt övergripande och långsiktiga mål, att bidra till en fördubbling av både kollektivtrafikresandet och den mängd kombigods som transporteras via järnvägsnätet fram till 2020, kan nås, säger Kerstin Gilsbro, vd.

Första kvartalet januari–mars 2011

• Fastighetsintäkterna uppgick till 279 (246) MSEK, en ökning med 13 procent främst beroende på intäkter från fastigheter som färdigställts under 2010.

• Rörelseresultatet uppgick till 109 (93) MSEK, en ökning med 18 procent främst beroende på ett utökat fastighetsbestånd.

• Värdeförändringar uppgick till 43 (–36) MSEK, varav värdeförändringar på finansiella instrument uppgick till 41 (–37) MSEK.

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 88 (43) MSEK.

• Investeringar i fastigheter uppgick till 220 (450) MSEK, varav de största på stationerna i Stockholm, Malmö och Uppsala samt i Kungsbrohuset.

• Fastighetsförsäljningar uppgick till 2 (600) MSEK.

• Positiva besked angående utvecklingen av Station Stockholm City och underhållsdepå i Rågåker, Borlänge.

• Beslut om försäljning av aktierna i Råsta Holding AB.

• Beslut om förändrad organisation inklusive ny affärsområdesindelning från den 1 maj 2011.

Händelser efter periodens utgång

Hela delårsrapporten finns på Jernhusens webbplats jernhusen.se

Kerstin Gillsbro, vd, Telefon 070-621 26 29, e-post: kerstin.gillsbro@jernhusen.se

Anders Bäck, Ekonomidirektör/vvd, Telefon 070-623 62 55, e-post: anders.back@jernhusen.se