• Jernhusen/

Standard & Poors bekräftar Jernhusen A-rating och uppgraderar utsikterna från negativa till stabila

Kreditvärderingsinstitutet S&P Global meddelade idag att de ändrar Jernhusens utsikter från negative outlook till stable outlook. De bekräftar samtidigt Jernhusens kortfristiga och långfristiga rating A/A-1

- Trots att coronakrisen pågått i över ett år och haft stor påverkan på vårt resultat står Jernhusen fortsatt starkt, tack vare den finansiella stabilitet vi byggt upp över tid. Vår finansiella stabilitet bekräftas av starka nyckeltal med hög ränteteckning, låg skuldkvot samt låg belåningsgrad säger Kerstin Gillsbro vd på Jernhusen och fortsätter, nyckeltalen visar till och med en starkare finansiell ställning än före coronakrisen.

Information om Jernhusens rating finns på bolagets webbplats www.jernhusen.se/finans.

Kerstin Gillsbro, vd, tel. 08 41 062 600

Peter Andersson, ekonomidirektör Tel 08 41 062 600

Denna information är sådan som Jernhusen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september kl 18.46 CET

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 186 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 147 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde om 18,3 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med stable outlook”