Toppmoderna kontor från 1872 lockar hyresgäster till Stockholms Centralstation

Renoveringen är nu i full gång för att skapa toppmoderna kontor anno 1872 på Stockholms Centralstation. Jernhusen har påbörjat arbetet med att återställa kontorens forna glans och utrusta dem med modern teknik.

Nu ska originaldetaljer som har byggts bort genom flera års ombyggnationer plockas fram och återskapas så att lokalerna återfår sin unika själ. Det blir stora salar med högt i tak, trägolv och detaljer från 1872.

- Vi vill skapa toppmoderna kontorslokaler i historisk miljö som lockar till både kreativitet och arbetsglädje. Lokalerna ska attrahera hyresgäster som vill sitta centralt i rum med unik karaktär som stärker deras image, säger Magnus Källgren, affärsutvecklare på Jernhusen.

Läget är en enorm fördel för företag som vill ha centrala kontor som gör det enkelt för både anställda och kunder att ta sig dit med kollektivtrafik samtidigt som närheten till världen ligger utanför dörren. Upp till sju olika hyresgäster kan dela på ytorna om totalt 8000 kvadratmeter med plats för 450 arbetsplatser. Inflyttning planeras till våren 2015.

Enligt fastighetskonsultföretaget Jones Lang LaSalles analyser finns det nu ett stort behov av kontorslokaler i kommunikationsnära lägen, så kontoren på Centralstationen kommer ut på hyresmarknaden helt rätt i tiden.

- Nu när vakansgraden är så låg som 3,6 % är Centralstationens kontor ett välkommet tillskott på hyresmarknaden. Så här låga vakanser har vi inte haft sedan början av 2000-talet. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på lokaler i området och vi har visningar varje dag, säger Robert Bolmgren, uthyrningsansvarig på Jones Lang LaSalle.

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21
Kristina Holmqvist, marknadsansvarig, Jernhusen, 072-700 25 98

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, cecilia.granath@jernhusen.se, 0734-39 26 21

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 189 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 11,3 miljarder kronor.

Taggar:

Citat

Vi vill skapa toppmoderna kontorslokaler i historisk miljö som lockar till både kreativitet och arbetsglädje. Lokalerna ska attrahera hyresgäster som vill sitta centralt i rum med unik karaktär som stärker deras image.
Magnus Källgren, affärsutvecklare på Jernhusen