Unikt samarbete bäddar för miljösmart kontorsvardag i nya Kungsbrohuset

Fastighetsägaren Jernhusen har inlett ett samarbete med Struktur Service Management för att kunna erbjuda hyresgästerna en enkel och miljösmart vardag när de flyttar in i Kungsbrohuset våren 2010.

- Huset är i sig redan miljösmart med sina tre certifieringar och det kommunikationsnära läget, men nu tar vi även ett grepp om den vardag som kommer när hyresgästerna flyttat in, berättar Per Berggren, vd på Jernhusen. Samarbetet med Struktur Service Mangagement gör att vi får Facility Management-lösningar som gör det både enklare och mer ekonomiskt att leva miljösmart i sin kontorsvardag.
Vi kan t.ex. säkra upp att alla underleverantörsled jobbar miljövänligt och samordna alla transporter till huset vilket reducerar koldioxidutsläppen. För Jernhusen var det viktigt att hitta en samarbetspartner i FM-frågorna som kunde tänka i nya banor och applicera vårt miljösmarta tänk även i erbjudandena mot hyresgästerna.

Struktur Service Management ser detta som en möjlighet att utveckla och lyfta fram hållbara FM-tjänster och i ett tidigt skede få koppla ihop sin kompetens kring hyresgästens behov med förmågan att leverera konkreta lösningar. Att anpassa traditionella servicetjänster efter hyresgästernas behov på ett för miljön hållbart sätt är en stor utmaning. Lösningen ska samtidigt vara ekonomiskt fördelaktigt och levereras med hög kvalitet.
- Detta är ett nytt helhetsgrepp på marknaden för facility management. Vi är stolta över att ha fått uppdraget och hoppas att genom detta samarbete kunna utveckla vårt erbjudande. Vi ser fram emot att de första hyresgästerna flyttar in, säger Sture Nilsson, vd Struktur.

Per Berggren, vd Jernhusen, 08-410626 01
Sture Nilsson, vd Struktur 08 - 555 44343

OM KUNGSBROHUSET
Kungsbrohuset blir ett miljösmart kontorshus i 13 våningar med kommersiella butiker i entréplanet. Huset kommer att miljöcertifieras enligt tre olika system som reglerar allt från materialval till energiförbrukning. Arkitekturen blir uppseendeväckande med en helt glasad yttre fasad och kontorsplanen erbjuder mycket flexibla ytor. Kungsbrohuset planeras vara färdigt för inflyttning i början av 2010. Huset blir ca 27 000 m² stort, varav 19 500m2 är kontorsyta. Byggandet av Kungsbrohuset är Jernhusens nästa steg i utvecklingen av stadsdelen Västra City som omfattar ca 110 000 kvm kring Centralstation Stockholms spårområde. Det första "spadtaget" togs i och med ombyggnationen av Klarabergshuset, som färdigställdes våren 2007.

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, verkstäder och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen är helägt av svenska staten. Jernhusen har drygt 110 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 327 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,9 miljarder kronor.

Struktur projektleder arbetsplatsförändringar och tar totalansvar över tid. Vi hjälper våra kunder med allt från lokalstrategi till Facilities Management.Struktur lyfter företag

Taggar: