• Jernkontoret/

240 hockeytjejer gör upp om Stålbucklan 2011 – stålindustrin satsar på framtidens medarbetare och stimulerar damishockeyn

Under helgen den 8-10 april gör tolv tjejlag upp om Stålbucklan 2011 på Stora Mossens IP i Stockholm. Stålbucklan är en årligt återkommande ishockeycup för flickor i åldrarna 14-16 år. Cupen genomförs i år för sjätte året och sponsras av den svenska stålindustrin genom branschorganisationen Jernkontoret.

– Syftet är att öka teknikintresset hos flickor, att visa att vi välkomnar fler kvinnor till stålföretagen och att indirekt stödja flickhockeyn. Vi ger ledningen för svensk damhockey en unik möjlighet att studera 240 unga talanger från hela landet på ett och samma ställe. Det svenska stålet tillhör framtidens material och skridskoskenan är bara ett exempel på avancerade stål, säger Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret.

– Den svenska stålbranschen påminner mycket om en lagsport. Företagen har ett unikt samarbete och tack vare den lagandan når man tillsammans större framgång, säger Bo-Erik Pers.

Stora Mossen är näst Globen Stockholms största ishockeyanläggning och under cupen kommer 36 matcher att spelas i Stora Mossens båda ishallar. Från Stålbucklans start 2006 till och med i år har 1250 spelare deltagit. Cupen arrangeras av GötaTraneberg i Bromma, Stockholm.

– Det är både stimulerande och roligt att GötaTraneberg för sjätte året i rad fått uppdraget att arrangera Stålbucklan. Det är förmodligen en av de största och viktigaste ishockeycuperna för unga tjejer och kanske deras enda möjlighet att få möta spelare från hela landet. Landets främsta hockeytjejer finns ju med på isen och av dem som spelade för Sverige i Junior-VM (U18) i januari i år hade nästan alla spelare deltagit i Stålbucklan en eller flera gånger, framhåller Per-Arne Blomquist, ordförande för GötaTraneberg.

– Stålbucklan spelar stor roll för tjejernas fortsatta hockeykarriär. Genom att de får möjlighet att möta andra duktiga spelare motiveras de att fortsätta med hockeyn i en tid i livet då många lägger av med sportandet. Föräldrar vittnar om att det är tack vare Stålbucklan som deras döttrar gått vidare och fått spela i juniorlandslaget, berättar Per-Arne Blomquist.

Första pris är just en "buckla" av rostfritt stål som tillfaller segrande lag. De tre främst placerade lagen erhåller såväl lagpriser som individuella priser. Prisutdelare är idrottsborgarrådet i Stockholm, Regina Kevius. Matcherna i A-hallen kommer att sändas live över internet, via www.jernkontoret.se.

Medierna hälsas välkomna! Föranmäl gärna besök till Peter Salomon, 070 824 01 46. Matchprogram med lag (ej namn på spelare), hemmahörighet, kontakter, tider och spelschema finns på www.jernkontoret.se. Första matchen spelas klockan 17.00 på fredagen den 8 april. Finalen spelas klockan 15.00 på söndagen den 10 april.

I år gör följande lag upp om Stålbucklan: titelförsvararen AIK IF (Solna), GötaTraneberg (Stockholm), Team LKAB Luleå HF (Norrbotten), Team Ovako (Hällefors IK, Västmanland), Team Triple Steelix (Västerbotten), Team Sandvik (Gästrikland/Dalarna), Team Sandvik Coromant (Uppland). Team Scana (Oslo, Norge), Team SSAB Oxelösund (Södertälje SK, Sörmland), Team Uddeholm (Ormsta/SDE, Stockholm), Team Ångermanland och Wildcats Steel Stars (Sundsvall/Umeå/Skellefteå)

Lagen representerar 61 föreningar: AIK, Almtuna HC, Arvisdjaur, Borås HC, Brynäs IF, Burträsk, Bålsta HC, Clemensnäs HC, Forshaga IF, Frisk/Asker Ishockeyklubb, Gimo HC, Grüner Ishockeyklubb, Hanviken, HC Wettern, Hotings IF, Hudiksvall HC, HV71 Queens, Hällefors IK, IF Björklöven, IF Sundsvall Hockey, IFK Nyland, IK Vargarna Byske, Iron SK, Jordal Ishockeyklubb, Järfälla HC, Järveds IF, KB 65, Kiruna IF Ungdom, Kristinehamn HT, Leksands IF, Linden Hockey, Linköping HC, LN91, Lugnviks IF, Luleå HF, MAIF, Malmö Redhawks, Manglerud/Star, MODO Hockey, MSSK, Nes Ishockeyklubb, Nora HC, Norsjö HC, Ormsta/SDE, Pajala HC, Piteå HC, Sandvikens IK, Segeltorps IF, SHK Hockey, Skogsbo SK, Sollentuna HC, Stjernen Hockey, Storumans IK, Sudret HC, Svegs IK, Södertälje SK, Tullinge TP HC, Tønsberg Hockey, VIK Västerås U, Vålerenga Ishockey, Östersunds IK

För ytterligare information Peter Salomon, informationschef, Jernkontoret, 070 824 01 46 Per-Arne Blomquist, ordförande, GötaTraneberg, 070 585 44 50 Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret, 070 638 20 22

Lagkontakter AIK IF, Cecilia Åberg, lagledare, 0708 37 32 32 GötaTraneberg, Lena Robrandt, lagledare, 070 392 66 80 Team LKAB Luleå HF, L-G Omberg, lagledare, 070 585 26 80 Team OVAKO, Olan Karlsson, tränare, 070 585 53 87 Team Triple Steelix, Stina Evertsson, lagledare, 070 20 47 111 Team Sandvik, Stefan Bäckebo, lagledare, tränare, 070 669 58 93 Team Sandvik Coromant, Terese Tammi, lagledare, 073 890 82 41 Team Scana, Jarle Hilton, lagledare, +47 97744004 Team SSAB Oxelösund, Mats Engberg, lagledare, 070 260 34 56 Team Uddeholm, Liselotte Sjöholm, lagledare, 076 878 96 92 Team Ångermanland, Robert Elfving, lagledare, 070 517 82 88 Wildcats Steel Stars, Marie Viklund, lagledare, 070 379 60 86