• Jernkontoret/

260 hockeytjejer gör upp om Stålbucklan 2010 – stålindustrin satsar på framtidens medarbetare och stimulerar damishockeyn

Under helgen, 16-18 april, gör tretton tjejlag upp om Stålbucklan 2010 på Stora Mossens IP i Stockholm. Stålbucklan är en årligt återkommande ishockeycup för flickor i åldrarna 14 till 16 år. Cupen genomförs i år för femte året och sponsras av den svenska stålindustrin genom branschorganisationen Jernkontoret. Cupen är huvudsakligen öppen för lag utanför Stockholms län och lagen är sammansatta av cirka 260 spelare från hela 68 föreningar från Malmö i söder till Kiruna i norr. Gäster från Norge är Oslo Ishockeykrets som spelar för Team SCANA. En norskägd nordisk industrikoncern med stålverksamhet i bl a Björneborg, Karlskoga och Söderfors. Flera av de sammansatta lagen bär världsledande stålföretags namn.

– Idag är cirka 15 procent av de anställda i stålindustrin kvinnor och vi hoppas på fler i framtiden. Ju fler vi blir desto lättare blir det att rekrytera kvinnor till ledande befattningar. Att tillverka och sälja stål är att jämföra med en lagsport, laget har större utsikter att lyckas, fortsätter Elisabeth Nilsson.

Cupen arrangeras av GötaTraneberg i Bromma, Stockholm.

– Det är både stimulerande och roligt att GötaTraneberg för femte året i rad fått uppdraget att arrangera Stålbucklan. Det är förmodligen en av de största och viktigaste ishockey-cuperna för unga tjejer och kanske deras enda möjlighet att få möta spelare från hela landet. Landets främsta hockeytjejer finns ju med på isen och fem tjejer i damlandslaget (OS 2010) har tidigare deltagit i Stålbucklan, framhåller Per-Arne Blomquist, ordförande för GötaTraneberg.

I år gör följande lag upp om Stålbucklan: titelförsvararen AIK IF (Solna), Gimo Hockey (Gimo), GötaTraneberg (Stockholm), MODO Hockey (Örnsköldsvik), Svegs IK (Sveg), Team Erasteel Outokumpu (Dalarna), Team LKAB Luleå HC (Norrbotten), Team OVAKO (Hällefors), Team SANDVIK (Gävle/Sandviken), Team SCANA (Oslo), Team SSAB Oxelösund (Södermanland), Team UDDEHOLM (Stockholm) och Team VOLVO (Västergötland). Första pris är just en "buckla" av rostfritt stål som tillfaller segrande lag. De tre främst placerade lagen erhåller såväl lagpriser som individuella priser.

Det blir 34 matcher i Stora Mossens båda ishallar. Stora Mossen är Stockholms näst största ishockeyanläggning efter Globen. Matcherna i A-hallen kommer att sändas live över Internet, via www.jernkontoret.se

Lagen representerar 68 föreningar: AIK IF, Almtuna HC Uppsala, Almtuna IS, Arlanda Wings HC, Brynäs IF, Falu IF, Flen HC, Forshaga IF, Frisk/Asker Ishockeyklubb, Färjestads BK, Gimo HC, Gruner Ishockeyklubb, Göta/Traneberg, Hanhals IF, Hanviken SK, Hofors HC, Hotings IF, Hudiksvall HC, HV 71, Hällefors IK, IF Sundsvall Hockey, IFK Mariefred, IFK Ore, Jordal Ishockeyklubb, Järfälla HC, Katrineholm HF, KB 65, Kiruna AIF, Kiruna IF Ungdom, Kovlands IF, KramforsAlliansen, Kristinehamn HT, Köping HC, Leksands IF, Linden Hockey, Linköping HC, LN 70, LN 91, Luleå HF, Malungs IF, Manglerud Star Ishockey, MODO Hockey, Munksund Skuthamn SK, Nes Ishockeyklubb, Näldens IF, Ormsta/SDE, Pajala IF, Piteå HC, Ramsele IK, Red Hawks Malmö, Sandvikens IK, Segeltorp IF, SK Iron, SK Iron/Tierp HK, SKH Hockey, Skogsbo SK, Sollefteå Hockey, Sudret HC Gotland, Svegs IK, Södertälje SK, Tibro IK, Trångsunds IF, VIK Västerås, Vålerenga Ishockey, Väsby IK, Västerås Ungdom HK, Örebro HUF, ÖSK Hockey och Östersunds IK.

Medierna hälsas välkomna och föranmäl gärna besök till Peter Salomon, 070 824 01 46. Matchprogram med lag (ej namn på spelare), hemmahörighet, kontakter, tider och spelschema finns på www.jernkontoret.se. Första matchen spelas 17.00 på fredag 16 april. Finalen spelas 15.00 på söndag 18 april.

För ytterligare information Peter Salomon, informationschef, Jernkontoret, 070 824 01 46 Per-Arne Blomquist, ordförande, GötaTraneberg, 070 585 44 50 Elisabeth Nilsson, vd för Jernkontoret, 070 588 89 33

Lagkontakter AIK IF, Petra Lohtander, lagledare, 070 389 05 05 Gimo HC, Karin Karlsson, lagledare, 070 667 86 17 GötaTraneberg, Lena Robrandt, lagledare, 070 392 66 80 MODO Hockey, Lena Lindström, lagledare, 070 394 72 63 Svegs IK, Jonas Åström, lagledare, 070 605 80 40 Team Erasteel Outokumpu, Stefan Bäckebo, lagledare, 070 669 58 93 Team LKAB Luleå HF, L-G Omberg, lagledare, 070 585 26 80 Team OVAKO, Olan Karlsson, tränare, 070 585 53 87 Team SANDVIK, Eva Wessling, lagledare, 070 394 66 06 Team SCANA, Terje Kalleberg , lagledare, +47 90 584 048 Team SSAB Oxelösund, Mats Engberg, lagledare, 070 260 34 56 Team UDDEHOLM, Johan Nilsson, lagledare, 070 555 67 19 Team VOLVO, Håkan Larsson, lagledare, 050 027 48 26

xxx