Återhämtningen för den svenska stålindustrin inledd

När bergshanteringens män och kvinnor samlas vid Hindersmässan i Örebro den 28–29 januari kan de glädjas åt att återhämtningen för den svenska stålindustrin är inledd. Återhämtningen i ekonomin förväntas fortsätta, vilket innebär att stålmarknaden på längre sikt kommer att utvecklas positivt. Värdet av den samlade svenska stålexporten uppskattas till cirka 51 miljarder kronor, vilket är en uppgång med 37 procent jämfört med 2009. Totalt tillverkades 4,8 miljoner ton råstål under året, vilket är 73 procent högre än krisåret 2009 och motsvarar 85 procent av toppnivån före krisen. Stålverkens leveranser av handelsfärdiga produkter ökade med 41 procent till 3,8 miljoner ton och av dem exporterades hela 3,5 miljoner ton.

– För vår stålindustri så har året gått i återhämtningens tecken, om än i en lugnare takt under andra halvåret. Vi har en bit kvar till maximalt produktionsutnyttjande i stålverken, då det ännu finns en viss osäkerhet om det ekonomiska läget hos kunderna. Efterfrågan har styrts främst från energisektorn, fordons-, gruv- och processindustrin samt tunga transporter, kommenterar Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret.

– Det är glädjande att investeringar och vissa nyanställningar kommit igång i orter som Hagfors, Borlänge, Sandviken, Degerfors, Höganäs, Söderfors, Björneborg, Karlskoga, Virsbo och Boxholm. Efter 2009 års kostnadsjakt och rationaliseringar har stålindustrin likväl lyckats bibehålla sin kompetens och därmed kunnat möta den ökade efterfrågan under 2010, fortsätter Bo-Erik Pers.

– Genom investeringar och ständiga innovationer stärker stålindustrin sin konkurrenskraft och lyckas upprätthålla sin världsledande ställning som tillverkare av avancerade stål. Det förutsätter dock en forsknings-, energi- och transportpolitik som gör det möjligt för stålindustrin att investera och växa i Sverige. Exporten är ju en förutsättning för Sveriges välstånd och för att trygga jobben i hela landet, så det är viktigt att stålet når fram till marknaden utan tidspillan, framhåller Bo-Erik Pers.

– Vi får inte glömma att genom att tillverka högkvalitativt stål i Sverige så är stålindustrin en del av lösningen för att nå en mer hållbar och effektiv resursanvändning i världen, avslutar Bo-Erik Pers.

På Jernkontorets webbplats, www.jernkontoret.se, finns ytterligare information i ”Stålåret 2010 – en kort översikt” med tillhörande ”Diagrambilaga”.

För ytterligare information: Bo-Erik Pers, verkställande direktör, 0706-38 20 22 Helén Axelsson, avdelningschef för energi och miljö, 070-370 92 31 Peter Salomon, informationschef, 0708-24 01 46