Stålindustrin deltar på Havs- och Vattenforum

Den 16-17 maj deltar Jernkontoret, SSAB och Höganäs AB på Havs- och Vattenforum i Göteborg för att berätta om stålindustrins insatser för hav och vatten. En viktig del av konferensen är uppföljningen av FN:s havskonferens 2017 där stålbranschen också deltog.

Vatten är en helt oumbärlig resurs för stålindustrin samtidigt som vi har ett stort ansvar för att vända den negativa utvecklingen i haven. Stålföretagen har länge arbetat med allt ifrån vattenrening med hjälp av slagger till gäddfabriker och det känns jättekul att nu få möjligheten att inspirera andra, säger Sophie Carler, rådgivare i hållbarhetsfrågor på Jernkontoret.

Flygbild över Höganäs AB.

Från stålföretagen deltar SSAB och Höganäs AB under rubriken ”Näringslivets insatser för haven, lokalt och globalt − Hur kan svensk stålindustri bidra till ett globalt hållbart samhälle?”.

Jag kommer att berätta om våra frivilliga åtaganden kopplade till det globala målet om hav och marina resurser. Vårt fokus är att minska våra koldioxidutsläpp vilket också motverkar havsförsurningen. SSAB är en ansvarsfull partner med både klimat och hav i fokus, säger Jonas Larsson, SSAB:s miljöchef.

Jag kommer bland annat att berätta om projektet Minrent − vattenrening med hjälp av biprodukter från stålindustrin. Minrent, som också är ett frivilligt åtagande, är ett projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, säger Björn Haase, chef för icke-metalliska produkter på Höganäs AB.

Havs- och Vattenforum är en årlig konferens med runt 500 deltagare som arrangeras av Havs- och Vattenmyndigheten. Årets konferens gästas bland annat av Sveriges havsambassadör Helen Ågren, miljöminister Karolina Skog, FN:s sändebud i havsfrågor Peter Thompson samt kronprinsessan Victoria

Kontaktperson:

Sophie Carler, senior rådgivare i miljö- och hållbarhetsfrågor Jernkontoret, 08 679 17 18