• Jernkontoret/

Stålindustrin stöder ny professur vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH) med närmare två miljoner kronor

Den av Jernkontoret förvaltade Hugo Carlssons stiftelse för vetenskaplig forskning har beviljat 1 884 000 kronor till Kungliga Tekniska högskolan som startbidrag till en ny professur i metallurgisk processvetenskap. Bidraget avser en ny professur efter professor Seshadri Seetharaman och utgörs av stipendier under fyra år till en professor och en doktorand.

– Detta är det enda laboratoriet i Sverige som förser svensk stålindustri med dessa typer av mätningar vid höga temperaturer, framhåller Lars-Henrik Österholm, tf teknisk direktör vid Jernkontoret.

KTH har anfört två viktiga skäl till att stödja en ny professur i metallurgi. Det första är nytänkande som tillgodoses genom att den nya professuren ges ett bredare ämnesområde – metallurgisk processvetenskap – med bl a kopplingen mellan metallurgi och miljö. Något som visat sig vara en viktig del i den pågående stålforskningen inom Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (MISTRA).

– Det andra skälet var att den nya professuren har stålindustrins stöd, vilket inte minst bekräftas av dagens offentliggörande under det pågående hedersseminariet för professor Seshadri Seetharaman, Materials processing towards properties, i Sigtuna, avslutar Lars-Henrik Österholm.

Hugo Carlssons stiftelse för vetenskaplig forskning För att stödja vetenskaplig forskning med sådan inriktning att resultaten kan få betydelse för svensk järnhantering genom att vidga kunskaperna om stålets sammansättning, struktur och egenskaper samt om processerna vid dess framställning och behandling.

Institutionen för materialvetenskap Institutionen för materialvetenskap är verksam vid skolan får Industriell teknik och management vid KTH. Dess verksamhet är starkt inriktad på utbildning och forskning av konstruktionsmaterial med fokus på stål.

För ytterligare information Lars-Henrik Österholm, tf teknisk direktör vid Jernkontoret, 070-641 35 79 Pär Jönsson, professor vid KTH, 070-698 67 25