Världens ståltillverkare möts i Stockholm 7-9 september

Representanter för 26 stålnationer deltar i The 6thEuropean Oxygen Steelmaking Conference (EOSC 2011) i Stockholm den 7-9 september. Konferensen arrangeras av Jernkontoret på uppdrag av de metallurgiska organisationerna i Europa och samlar 240 deltagare. Konferensens föreläsare representerar forskningsfronten inom ståltillverkningen där syrgasprocesser används. Fokus kommer att ligga på praktiska resultat och erfarenheter från forskning och utveckling inom stålverken.

Den gemensamma öppningssessionen onsdagen 7 september handlar om stålforskningen i Sverige och Finland, stålindustrin i Europa, senaste trenderna inom raffinering av stål samt den europeiska forskningen inom ståltillverkningen. Samtliga dessa föredrag livesänds över Jernkontorets Bambuser-kanal (se nedan).

Återanvändning av restprodukter och att t ex spara kalk återkommer i flera föredrag. I ett svenskt bidrag (föredrag 2-12) beskrivs recirkulation av skänkslagg till LD-konverter och att det kan göras utan att det metallurgiska resultatet försämras. Därigenom sparas bränd kalk i konverterprocessen.

Inom området termodynamik utreds och diskuteras färskningsförloppet i en vakuumbehandlingsprocess (RH) vid POSCO i Sydkorea (3-14). Slaggens syreöverskott används för färskningen och det är en lärdom som kan överföras till alla färskningsförlopp inom branschen.

”Analysera, dra lärdom och förändra.” Ett tema som kanske andas mest nytt även om det tar upp gamla kunskaper. Här visas att med praktisk metallurgi så kommer man långt. Bl a exemplifierat av Sumitomo som renodlade flödena i sitt stålverk för att separera stålsorter med extrema krav på renhet från stål med höga halter av icke-metalliska inneslutningar (4-10).

Konferensen hålls i Stockholm City Conference Centre, Folkets hus, Barnhusgatan 12-14.

Program, tider och föreläsare framgår på www.jernkontoret.se

I programmet rekommenderas särskilt föredragen:

Med miljöfokus: 1-2, 2-12, 7-3, 7-4, 7-5 och 7-6.

Om termodynamik: 1-7, 1-8,1-10, 3-13, 3-14, 4-4, 6-5 och 6-6.

Med temat ”Analysera, dra lärdom och förändra”: 4-10, 5-1, 5-2 och 6-9

Dokumentation över samtliga föredrag finns på plats.

Livesändning på Jernkontorets Bambuser-kanal: http://bambuser.com/node/2005110

Filmen kommer att finnas kvar på webben även efter livesändningen för den som är förhindrad att titta i realtid.

Medierna välkomnas och föranmälan sänds till peter.salomon@jernkontoret.se

Utställare under konferensen: Agellis Group, Metsol, Oschatz, Procab, Saar-Metallwerke, SMS Siemag, Thermo Calc Software och UHT Uvån Hagfors Teknologi

Sven Sundberg, generalsekreterare för EOSC 2011, Jernkontoret, 070-640 52 89.

Robert Vikman, forskningschef metallurgi, Jernkontoret, 070-679 18 56.

Peter Salomon, informationschef, Jernkontoret, 0708-24 01 46.