Rolfs Kök tar Chili Crab till Sverige

Report this content

Restaurangen Rolfs Kök tog för snart 25 år sedan woken till Sverige. Nu gör köksmästaren Johan Jureskog en asiatisk tillbakablick genom introduktionen av Chili Crab. I Singapore är Chili Crab en nationalrätt och den smakrika krabban har blivit utnämnd till en av världens godaste rätter.

I Sydostasiens minsta land Singapore har invånarna två huvudintressen - att handla och att äta. Med influenser från hela jorden har Singapore blivit ett av världens främsta matländer och nationalrätten heter Chili Crab. Receptet som skapades på 50-talet består av en krabba som wokats i en fyllig och smakrik sås med tomat och chili som bas. 2011 hamnade Singapores Chili Crab på plats 35 i CNN:s sammanställning av världens godaste maträtter.

Rolfs Kök på Tegnérgatan har sedan starten 1989 lyckats vara både tidlösa och aktuella oavsett trender i branschen. Det gäller inte bara mätmässigt utan även för lokalen som ritades av - de på den tiden - okända arkitekterna Jonas Bohlin och Thomas Sandell. Sedan 2003 drivs Rolfs Kök av barndomsvännerna Johan Jureskog och Klas Ljungqvist som serverar en bondsk meny utifrån tradition, kvalitet och enkelhet.

– Trots att Rolfs Kök främst fokuserar på västerländsk mat har vi alltid haft ett intresse för det rustika asiatiska köket, säger Johan Jureskog, köksmästare på Rolfs Kök. Flera av mina vänner som besökt Singapore vurmar för Chili Crab men jag har aldrig lyckats hitta den på en svensk restaurangmeny. Därför började jag själv att leta efter recept och upptäckte att Chili Crab är som mammas köttbullar, det finns lika många varianter som det finns kockar. Vår version har massor av smak med en rejäl dos av både sötma och hetta.

Rolfs Kök tillagas Chili Crab av glaskrabba, färska tomater, ett stort antal chilisorter, mängder av lök, vitlök, galangal rot, färsk ingefära, rostade jordnötter, rempah (en malaysisk räk- och currypasta) samt hummerfond.

Först kokas såsen ihop som ska vara rejält het, därefter friteras soft shell crabs hårt för att sedan slås sönder i delar. Vitlök tillsätts i en ny panna tillsammans med rempah-blandningen som ger bra med umami samt hummerfonden för rondör och karamelltoner. Till sist tillsäts citron tillsammans med krabban som kokas försiktigt. Precis innan servering adderas äggvita som gör såsen lite tjockare samt att den fäster bättre på krabban. Anrättningen får vid servering en rejäl näve grönt i form av grovhackad persilja och koriander.

Chili Crab serveras på Rolfs Kök från maj till slutet av augusti.

För mer information kontakta:

Johan Jureskog, Köksmästare på Rolfs Kök och AG
Mail: johan@rolfskok.se

Om Rolfs Kök
Rolfs Kök på Tegnérgatan 41 i Stockholm öppnade 1989 då grundaren Rolf Nilsson hade tröttnat på att arbeta i ett kök med stängda dörrar. Bakom den omtalade lokalen står arkitekten Jonas Bohlin och Thomas Sandell. Precis som designen hos Rolfs Kök är även maten sparsmakad, originell, traditionell och nytänkande. 2003 togs restaurangen över av Johan Jureskog och Klas Ljungqvist som sedan 2011 även driver restaurang AG

www.rolfskok.se

Taggar: