Nytt rekord för ekologisk julskinka

Report this content

Aldrig har det funnits så många skinkor från KRAV-uppfödda grisar som nu. Ökningen är ungefär 20 procent jämfört med förra julen.
– Vi är förstås glada över att marknaden växer så att fler grisar får leva riktiga grisliv, säger Mats Schörling, ordförande i föreningen Jord på Trynet som organiserar landets KRAV-grisuppfödare.

Konsumenterna ropar efter ekologiskt kött från grisar som fått beta utomhus, böka och bada gyttjebad. Enligt en undersökning som undersökningsföretaget YouGov gjorde på uppdrag av Jord på Trynet för två år sedan ville hela 80 procent av konsumenterna helst köpa griskött från djur som betat utomhus på sommaren.

Just kraven på bete och gyttjebad utomhus är unikt för KRAV. Gott om utrymme, ekologiskt foder och ett aktivt kretsloppsarbete på gårdarna är andra mervärden.
– Grisarna stormtrivs när de får böka med sina trynen i jorden och de fungerar också som ogräsrensare, säger Mats Schörling.

Han och kollegorna i föreningen Jord på Trynet har på några år ökat sin uppfödning med 50 procent. I år har ungefär 30 000 KRAV-grisar fötts upp till slakt och till julen 2016 kommer det att finnas rekordmycket julskinka, 400 ton, från KRAV-ekologiskt uppfödda grisar.

Dirk van der Krogt är ansvarig för KRAV-köttet hos Svenskt Butikskött som hanterar omkring 95 procent av KRAV-grisköttet i Sverige. Och han är glad över ökningen.
– Vi tror att alla som vill ha julskinka från KRAV-grisar har en chans att få det i år. Tidigare år har det ibland varit brist, säger han.

För att vara helt säker på att det är en eko-skinka från en KRAV-gris bör man läsa på innehållsförteckningen. Det ska stå ”skinka från KRAV-certifierad råvara” om det kommer från en KRAV-gård. För trots att grisköttet är KRAV-certifierat så får skinkan inte märkas med KRAV-märket om den är nitritbehandlad och det är 98 procent av alla julskinkor.

– De flesta stora kedjor använder KRAV-certifierat kött i de kött- och charkprodukter som säljs under butikernas egna varumärken, säger Dirk van der Krogt. ICAs ”I love Eco”, Coops ”Änglamark”, Axfoods ”Garant Eko”, Lidls ”Svea Lantkött Eko” samt Svenskt Butikskötts egna varumärke ”Vårt Eko” använder bara KRAV-råvara till julskinkorna.

Fakta: Av landets 400 ton julskinka av KRAV-certifierad råvara märks endast 10 ton med KRAV-märket på förpackningen. Orsaken är att de allra flesta julskinkor behandlas med nitrit som hämmar tillväxten av oönskade bakterier och ger skinkan dess klassiska ljusröda färg. Nitritbehandling är inte tillåten enligt KRAVs regler. För att vara helt säker att skinkan kommer från en KRAV-gris bör man söka information om uppfödningen i innehållsförteckningen.

För ytterligare information, se www.jordpatrynet.se eller kontakta:

Mats Schörling, grisbonde och ordförande i Jord på Trynet, telefon: 070 – 312 98 80
Dirk van der Krogt, Ekologiskt kött och chark, Svenskt Butikskött, telefon: 073 – 752 24 97
Lars Höök, presskontakt, Jord på Trynet, telefon: 070 – 521 52 07

Taggar: