Jula Holding blir delägare i klädföretaget JOY

Nu tar Jula Holding ett nytt spännande steg in i konfektionsbranschen och blir delägare i klädföretaget JOY.

– Vi ser stora fördelar i samarbeten och synergier mellan bolagen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef Jula Holding.

– Vi har stor erfarenhet av retail och hoppas kunna tillföra mer än bara kapital i det här samarbetet. Bolagen har en tydlig samsyn kring värderingar och syn på företagande och vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna. Dessutom har vi en stark tro på de innovativa lösningar inom e-handel som JOY står för, säger Karl-Johan Blank.

Om JOY

JOY är en klädkedja inom detaljhandeln som främst vänder sig till kvinnor över 45 år. Företaget har funnits på den svenska marknaden sedan 1971 men gör nu en omstart där man med sitt gedigna arv som utgångspunkt bygger en modern, digital verksamhet för att tillgodose Sveriges kvinnor med kläder för livet.

En attraktiv investeringsmöjlighet

– Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen. Det här är en attraktiv investeringsmöjlighet och vi ser att det finns ett tydligt utrymme på marknaden. Företaget har redan upparbetade tillgångar i form av kunddatabas, varumärken och produkter och vänder sig dessutom till en målgrupp där vi ser en stor potential. Vi tror också väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda, säger Joachim Frykberg, vd Jula Holding.

En gemensam entreprenörsanda

– Vi är tre kvinnor som gör detta och nu har vi fått en fantastisk partner och delägare i form av Jula Holding. Vi ser stora möjligheter till samverkan mellan Jula, Hööks och JOY, säger Anna Ullman Sersé, vd JOY.

En gemensam nämnare för bolagen är tron på att det finns många affärsmöjligheter inom segmentet kvinnor över 45 år som är en spännande målgrupp med stor potential.

– Vi har en stor gemensam kundgrupp och präglas alla av en stark entreprenörsanda. Vi är modiga och delar samma värderingar där kunden står i fokus, fortsätter Anna Ullman Sersé.

Hållbarhet genom en långsiktig garderob

JOY arbetar också utifrån en Slow Fashion-ambition med fokus på tidlös design som håller över fler säsonger och får kunden att köpa nyckelprodukter som kan kombineras till outfits som de verkligen använder.

– Vi vill uppmuntra våra kunder att optimera sina klädköp för att maximera användandet utifrån stil, funktion och livslängd, och på så sätt också minimera felaktiga spontanköp. Det handlar bland annat om en generös produktinformation, en effektiv kundtjänst och att hjälpa kunderna till ett mer genomtänkt och hållbart beteende kring hur de köper kläder. Insatser som är bra för både plånboken och miljön, säger Anna Ullman Sersé.

Anna Ullman Sersé, vd JOY, +46 702 16 36 56, anna.ullmanserse@joyshop.se

Joachim Frykberg, vd Jula Holding, +46 701 90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Om Jula Holding

Jula Industri grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har företaget utvecklats till en av Sveriges största privatägda koncerner, Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell, Miljö och Energi. Mer om Julas historia hittar du på: https://historia.jula.se/

Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4000 anställda och 2020 omsattes drygt 9,8 miljarder SEK, med ett resultat om cirka 1,3 miljarder SEK efter finansiella poster och före skatt. Cirka 276 miljoner SEK betalas i skatt på resultatet.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 111 varuhus, 59 i Sverige, 37 i Norge och 15 i Polen.

Besök gärna www.julaholding.se för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.

Vi tror väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda.
Joachim Frykberg, vd Jula Holding
Vi är tre kvinnor som gör detta och nu har vi fått en fantastisk partner och delägare i form av Jula Holding. Vi ser stora möjligheter till samverkan mellan Jula, Hööks och JOY.
Anna Ullman Sersé, vd JOY