Jula slutar sälja engångsgrillar

I höstas tog Jula beslutet att inte köpa in fler engångsgrillar och sälja ut innevarande lager. Det resulterade i att engångsgrillar numera inte finns i Julas sortiment.

Engångsgrillen var en omdebatterad produkt redan under förra sommaren, vilket ledde till att Jula under hösten fattade beslutet att inte köpa in fler.

– Jula är ett ansvarstagande företag, som tar vårt klimatavtryck på allvar och har beslutat att minska det. Eftersom engångsgrillen ofta hamnar som skräp i naturen istället för att återvinnas, och dessutom innebär en brandrisk, är beslutet helt i linje med vår hållbarhetsstrategi, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Fler åtgärder

Jula har tidigare i år även informerat om att engångsprodukter av plast, så som muggar, tallrikar, bestick och sugrör, fasas ut och ersätts av alternativ som är baserade på förnyelsebara råvaror.

– Materialen vi använder i produkter och förpackningar behöver återföras till sina materialcykler efter sin användning. Det är något vi som företag arbetar aktivt med, men också något som privatpersoner måste ta ansvar för, säger Maria Ragnarsson, Sustainability Manager på Jula.

Joachim Frykberg, VD Jula AB, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Jennifer Granath, Communicator, +46 722-02 17 47, jennifer.granath@jula.se

Företagsinformation

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holding-koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Jula är ett ansvarstagande företag, som tar vårt klimatavtryck på allvar och har beslutat att minska det. Eftersom engångsgrillen ofta hamnar som skräp i naturen istället för att återvinnas, och dessutom innebär en brandrisk, är beslutet helt i linje med vår hållbarhetsstrategi.
Joachim Frykberg, VD Jula
Materialen vi använder i produkter och förpackningar behöver återföras till sina materialcykler efter sin användning. Det är något vi som företag arbetar aktivt med, men också något som privatpersoner måste ta ansvar för.
Maria Ragnarsson, Sustainability Manager