Samarbetet mellan Jula och Thon bär frukt – Jula öppnar i Töcksfors

Nu öppnar Jula i Töcksfors på gränsen mellan Sverige och Norge.

Det är samarbetet mellan Jula och Thon som nu resulterar i ett helt nytt varuhus.

– Vi ser stor potential i gränshandeln. Tillsammans med Thon har vi nu mycket bra förutsättningar utveckla detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

När det gäller gränshandeln mellan Sverige och Norge har Jula sedan tidigare ett varuhus i Charlottenberg (även i Charlottenberg hyr Jula genom Olav Thon).

– Nu stärker vi närvaron ytterligare kring den viktiga gränshandeln där vi kan erbjuda både svenska och norska kunder vårt attraktiva sortiment, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Jula stärker handeln

Det är Julas totalt 101:a varuhus som öppnar i Töcksfors den 15 maj.

– Vi tror mycket på Töcksfors, det är ett bra ”centra-läge” med god tillgänglighet och god synlighet, säger Karl-Johan Blank.

– Med den nya etableringen täcker vi upp en vit fläck på kartan. Från Töcksfors är det cirka 45 min till Julas varuhus i Askim och cirka en timma till Charlottenberg. Det är en stor nysatsning som stärker handeln ytterligare på området, säger Joachim Frykberg.

Senaste konceptet

Varuhuset som nu öppnar blir cirka 2600 kvadratmeter stort med Julas senaste koncept och sortiment (cirka 13 500 artiklar). Jula ser stora möjligheter till fortsatt utveckling av verksamheten tillsammans med Thon. Totalt kommer samarbetet att innebär åtta nya Julavaruhus på nya lägen, sex stycken i Norge och två i Sverige. Affären kommer att genomföras under tre år.

Joachim Frykberg, VD Jula AB, +46 701 90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Företagsinformation

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holding-koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef