Jula Logistics växlar upp och fokuserar

Tidigare i år presenterade Jula Logistics en storsatsning på Marjarp i Falköping. Totalt investeras en kvarts miljard SEK.

En naturlig följd av storsatsningen är att organisationen utvecklas. Bland annat kommer personal flyttas över från Jula till Jula Logistics och en platschef kommer att anställas i Falköping.

Lennart Karlsson, VD för Jula Logistics, delade tidigare VD-tjänsten med uppdraget som Logistics Director på Jula AB. Storsatsningen innebär nu att Lennart fokuserar helt på utvecklingen av Jula Logistics.

− De stora satsningar som vi gör i Jula Logistics innebär en effektiv och tydlig utveckling av Jula Holdingkoncernens totala logistik. Det kräver ett 100-procentigt engagemang och det känns mycket bra att nu ta det här steget, säger Lennart Karlsson.

Storsatsning

Storsatsningen på Marjarp i Falköping innebär bland annat att logistikfastigheter om cirka 50 000 kvadratmeter ska byggas.

− Jula Logistics utveckling har varit, och är, fantastisk! Vi ser även framåt en brant utvecklingskurva, och en stor utvecklingspotential. De stora investeringarna och fokuseringen i bolaget skapar än bättre förutsättningar att bearbeta den totala potentialen, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Den förändring som nu genomförs betyder även att Julas fraktverksamhet flyttas över till Jula Logistics vilket innebär att Jula Logistics blir fraktsäljare till Jula AB. Detta är en renodling av verksamheterna som innebär att Jula AB äger produkterna och Jula Logistics utför en frakttjänst, rent praktiskt kommer verksamheten fortgå oförändrat.

Förändringen genomförs från årsskiftet 2021/2022.

Rollen som Logistics Director på Jula AB, som Lennart Karlsson nu lämnar, kommer att övertas av Christian Blank.

Christian Blank kommer närmast från en roll som Business Area Manager på Julas inköpsavdelning. I och med förändringen tar Christian även plats i Jula AB:s ledningsgrupp.

För ytterligare frågor:

Joachim Frykberg, VD Jula, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Lennart Karlsson, VD Jula Logistics AB, +46 702-37 83 83, lennart.karlsson@jula.se

Magnus Ljung, Communication Manager Jula, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Jula Logistics

Är en del av Jula Holdingkoncernen.

En grön logistikpartner som utvecklar Sveriges mest attraktiva, effektiva och hållbara logistikområde på Marjarp i Falköping.

Jula Logistics erbjuder effektiva och hållbara logistiklösningar som gör skillnad på riktigt – både för miljön och ditt företag. För oss är det viktigt att värna om miljön, transporter och våra kunder. Vi tar ansvar hela vägen.

Jula Logistics ledord är Erfarenhet, Engagemang, Kompetens och Hållbara logistiklösningar.

Jula Holding

Jula Holdingkoncernen har utvecklats under några år med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Miljö, Energi och Hotell.

Retailföretagen Jula och Hööks ingår i Jula Holdingkoncernen tillsammans med Wästgöta Finans, Jula Logistics, G&K Blanks Fastigheter, Jula Hotell och Jula Energi & Miljö.

Koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4000 anställda och 2020 omsattes cirka 9,8 miljarder SEK.

Jula

Jula, koncernens ursprung, grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget.

Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 113 varuhus, 60 i Sverige, 37 i Norge och 16 i Polen.

Taggar: