• Junis/

Arbetet med att öka förtroendet för socialtjänsten i Rosengård uppmärksammas på rikskonferens

24 - 28 oktober arrangerar Junis sin årliga konferens på temat barn i familjer med missbruk. Årets tema är samverkan eftersom det har visat sig centralt för att nå fler utsatta barn. Detta är något som projektet Föräldrar tillsammans 2.0 i Rosengård jobbar mycket med och detta arbete presenteras på tisdagens konferens.

-– Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan, säger Mona Örjes, förbundsordförande i Junis.

Föräldrar tillsammans 2.0

När det är farligt att berätta vad som händer hemma blir barnen de stora förlorarna. Genom att få föräldrar att mötas och bryta isoleringen kan man motarbeta tystnadskulturen. Projektet föräldrar tillsammans 2.0 riktar sig mot tonårsföräldrar i Rosengård. Det är ett projekt från IOGT-NTO och leds av föräldracoachen Rahma Ali som medverkar på konferensen och berättar om sitt arbete. Föräldrar får information om olika riskfaktorer, skyddsfaktorer, alkohol och andra droger men även olika tips om råd om vilket stöd som finns att få från samhället

-– När vi började med våra föräldraträffar satt alla som stenar. Nu märker vi att det är fler föräldrar som vill berätta saker och ge egna exempel på hur de har fått stöd. Föräldrarna känner sig stärkta, berättar Rahma Ali, föräldracoach på Föräldrar tillsammans 2.0.

Förtroendet för socialtjänsten ökar

På föräldraträffarna är målet att öka kunskapen om hur de svenska systemen fungerar. Genom att bjuda in socialtjänsten och andra myndigheter kan tilliten öka, sakta men säkert. Det är viktigt att ha en dialog med socialtjänsten och att föräldrarna får lära känna dem som jobbar där. Då öka chansen att man kommer att söka hjälp ifall behov uppstår.

-– Att bryta tystnadskulturen kommer att kräva mycket jobb. Men sakta men säkert går det att göra. Allt är möjligt! säger Rahma Ali.

– Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar. säger Mona Örjes.

Program för konferensen finns på www.junis.se/kunskapsdagar. Föreläsningarna hålls varje dag kl. 14.30–15.30, 24–28 oktober.

Man kan även läsa en artikel om Föräldrar tillsammans 2.0 i Junis kommunrapport Bredd når långt. Där kan man också se vilket stöd Malmö och Sveriges övriga kommuner gav barn i familjer med missbruk under 2021.

Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan.
Mona Örjes, förbundsordförande i Junis
När vi började med våra föräldraträffar satt alla som stenar. Nu märker vi att det är fler föräldrar som vill berätta saker och ge egna exempel på hur de har fått stöd. Föräldrarna känner sig stärkta.
Rahma Ali, föräldracoach på Föräldrar tillsammans 2.0
Rahma Ali