• Junis/

Fältverksamhet som når utsatta barn och unga i Umeå uppmärksammas på rikskonferens

Den här veckan arrangerar Junis sin årliga konferens på temat barn i familjer med missbruk. Årets tema är samverkan eftersom det har visat sig centralt för att nå fler utsatta barn och unga. Umeå fick 2021 utmärkelsen årets förebyggande kommun. Representanter från fältverksamheten deltar på onsdagens konferens för att förmedla sitt framgångsrecept.

När det är tabu att berätta vad som händer hemma blir barnen de stora förlorarna. Genom att få föräldrar att mötas och bryta isoleringen går det att bryta det tabut. Ungdomar ska kunna lita på att vi kan hjälpa dem.

– Vi jobbar med att skapa relationer, det är A och O. Det gäller att vara där ungdomarna är, och vi är mycket ute på skolor. Ungdomar ska kunna känna förtroende för oss, och lita på att vi kan hjälpa dem. När socialtjänsten väl blandas in kan det redan ha gått för långt. Jag vill förmedla att det är okej att söka hjälp, och att det är bättre att göra något tidigt, säger Mehrzad Solgy i Fältgruppen

Skapa relationer

Umeå har satsat mycket på sitt förebyggande arbete där insatser för att minska brott integreras med alkohol- och drogförebyggande arbete. Här har Fältgruppen en viktig roll. Ett verktyg som finns för fältassistenterna är verksamheten “Ingången”. Det är en alkohol- och drogrådgivning som är en del av Ungdomshälsan i Umeå. Hit kan den vända sig som känner oro för sig själv eller andra när det gäller alkohol och andra droger.

Från Fältgruppen i Umeå medverkar Mehrzad Solgy och Barbro Hedman.

Fältgruppens arbete kan man även läsa om i Junis kommunrapport 2022 Bredd når långt. Där kan man också se vilket stöd Umeå och Sveriges övriga kommuner gav barn i familjer med missbruk under 2021.

– Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar, säger Mona Örjes.

Program för konferensen finns på www.junis.se/kunskapsdagar. Föreläsningarna hålls varje dag kl. 14.30 – 15.30, 24–28 oktober.

– Vi jobbar med att skapa relationer, det är A och O. Det gäller att vara där ungdomarna är, och vi är mycket ute på skolor. Ungdomar ska kunna känna förtroende för oss, och lita på att vi kan hjälpa dem. När socialtjänsten väl blandas in kan det redan ha gått för långt. Jag vill förmedla att det är okej att söka hjälp, och att det är bättre att göra något tidigt.
Mehrzad Solgy i Fältgruppen
Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar.