Kommuner sviker barn som växer upp i missbruk

För sjuttonde året i rad släpper barnorganisationen Junis den kommunrapport som redovisar vilket stöd Sveriges kommuner erbjuder barn i familjer med missbruk.

— Årets siffror är dyster läsning. Av de 320 000 barn som påverkas negativt av en förälders drickande fick bara 3 200 barn hjälp och stöd under 2019. Det är bara en procent! Det duger inte, säger Mona Örjes, förbundsordförande i Junis.

Kommunerna lever inte upp till socialtjänstlagen och barnkonventionen

Såväl socialtjänstlagen som barnkonventionen är tvingande lagar som tydliggör att samhället alltid ska se till barnet behov. Ändå brister kommunerna när det gäller att upptäcka barn i familjer med missbruk och ge dem stöd.  Avsaknaden av kompetens- och metodutveckling för att barnen ska upptäckas är påtaglig.

— Barnen utsätts för ett dubbelt svek. Först föräldrarna, därefter samhället på en god andraplats. I praktiken blir de här barnen rättslösa, fortsätter Mona Örjes.

Utsatta barn blir ännu mer utsatta under den pågående pandemin, när fritidsverksamhet, och i vissa fall skola, inte längre ger viktiga avbrott från situationen hemma och när familjer blir mer eller mindre instängda i hemmet, i en pressad situation. Samhällets möjligheter till upptäckt minskar. I rapporten presenteras flera verksamheter som gör skillnad för barn i familjer med missbruk.

Junis rapport, som i år heter Det funkar! finns på www.junis.se/rapport.

Mona Örjes, förbundsordförande Junis, mona.orjes@junis.se, 0733-83 83 42

Anna Carlsson Cheikh, politsik sekreterade Junis, anna.carlsson.cheikh@junis.se, 0733-72 62 78

Junis är barnens organisation. Vi finns i hela landet och ger möjlighet till roliga och utvecklande fritidsaktiviteter där barnen själva får vara med och bestämma. Verksamheten sker i nykter miljö med engagerade och utbildade ledare.

Junis står på barnens sida. Vi arbetar för att skapa opinion och påverka beslutsfattare – både i Sverige och internationellt – för barns rätt att växa upp i en trygg och nykter miljö. All vår verksamhet vilar på grundsatserna demokrati, solidaritet och nykterhet.

www.junis.se

Snabbfakta

Årets siffror är dyster läsning. Av de 320 000 barn som påverkas negativt av en förälders drickande fick bara 3 200 barn hjälp och stöd under 2019. Det är bara en procent! Det duger inte.
Mona Örjes, förbundsordförande i Junis
Barnen utsätts för ett dubbelt svek. Först föräldrarna, därefter samhället på en god andraplats. I praktiken blir de här barnen rättslösa.