Kommuner sviker barnen som växer upp i missbruk

För sextonde året i rad släpper Junis den kommunrapport som redovisar vilket stöd Sveriges kommuner erbjuder barn i familjer med missbruk.

- Årets siffror är ingen uppmuntrande läsning. Av de minst 100 000 barn som lever i en familj med missbruk fick enbart 2 500 barn hjälp och stöd under 2018 och det är en liten minskning jämfört med 2017, säger Mona Örjes, förbundsordförande i Junis, IOGT-NTOs Juniorförbund.

Färre barn nås av kommunernas stödinsatser

Totalt svarade 219 av Sveriges 290 kommuner på den enkät Junis skickade ut i början av året och 92 procent av dem uppgav att de hänvisade dessa barn till någon typ av stödverksamhet.

Trenden visar tyvärr att stödinsatserna minskat under det senaste året. Trots att betydligt fler kommuner besvarade enkäten i år har färre barn nåtts av insatserna jämfört med 2018.

- Vi ser att viljan finns i en del kommuner, men samordningen mellan olika instanser i kommuner och regioner saknas. Vi vet att minst 100 000 barn har föräldrar som är aktuella inom behandling. Ändå når hjälpen endast 2,5 procent av barnen. Detta är ett stort svek mot några av de mest utsatta barnen.

På frågan vad som är viktigast för att utveckla stödet till barn och unga svarar kommunerna: samverkan mellan olika instanser i den egna kommunen.

- De här barnen mår dåligt nu, och löper stor risk att få bestående problem i framtiden med fysisk och psykisk ohälsa samt ett eget missbruk. Att ge barnen rätt stöd i tid är en investering för framtiden. Vi kan inte vänta, det måste ske förändring nu, säger Mona Örjes.

Junis rapport, som i år heter Fråga alla! finns på www.junis.org/rapport.

Mona Örjes, förbundsordförande Junis, mona.orjes@junis.org, 0733-83 83 42

Anna Carlsson Cheikh, förbundskonsulent Junis anna.carlsson.cheikh@junis.org, 0733-72 62 78

Junis är barnens organisation. Vi finns i hela landet och ger möjlighet till roliga och utvecklande fritidsaktiviteter där barnen själva får vara med och bestämma. Verksamheten sker i nykter miljö med engagerade och utbildade ledare.

Junis står på barnens sida. Vi arbetar för att skapa opinion och påverka beslutsfattare – både i Sverige och internationellt – för barns rätt att växa upp i en trygg och nykter miljö. All vår verksamhet vilar på grundsatserna demokrati, solidaritet och nykterhet.

www.junis.org

- Årets siffror är ingen uppmuntrande läsning. Av de minst 100 000 barn som lever i en familj med missbruk fick enbart 2 500 barn hjälp och stöd under 2018 och det är en liten minskning jämfört med 2017. Mona Örjes, förbundsordförande i Junis, IOGT-NTOs Juniorförbund.
Mona Örjes, förbundsordförande i Junis, IOGT-NTOs Juniorförbund
- Vi ser att viljan finns i en del kommuner, men samordningen mellan olika instanser i kommuner och regioner saknas. Vi vet att minst 100 000 barn har föräldrar som är aktuella inom behandling. Ändå når hjälpen endast 2,5 procent av barnen. Detta är ett stort svek mot några av de mest utsatta barnen.
- De här barnen mår dåligt nu, och löper stor risk att få bestående problem i framtiden med fysisk och psykisk ohälsa samt ett eget missbruk. Att ge barnen rätt stöd i tid är en investering för framtiden. Vi kan inte vänta, det måste ske förändring nu.
Mona Örjes