Sandvikens insatser för utsatta barn uppmärksammas på rikskonferens

24 - 28 oktober arrangerar Junis sin årliga konferens på temat barn i familjer med missbruk. Årets tema är samverkan eftersom det har visat sig centralt för att nå fler utsatta barn. Sandviken kommuns arbete lyfts som framgångsexempel under tisdagens program.

-– Kommunernas socialtjänst är de som har yttersta ansvaret för att barn i familjer med missbruk får det stöd de behöver. Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan, säger Mona Örjes, förbundsordförande i Junis.

Trots att majoriteten av alla kommuner erbjuder stödverksamhet för barn i familjer med missbruk, nås knappt en procent av hjälpen. Men det finns de som lyckas bättre, däribland Sandvikens kommun vars initiativförmåga har lett till en kraftig ökning i deltagande i stödverksamheten Lyktan.

-– Att bredda verksamheten bortom de barn som redan är involverade i socialtjänsten har gynnat vår verksamhet. Vårt fokus ligger på att finnas där barn, och vuxna som verkar runt barn och unga, finns, så de vet vart det kan vända sig om det blir jobbigt hemma, säger Johan Sand, samordnare för fältverksamheten i kommunen och medverkande på konferensen.

Var femte barn i Sverige lever med en närstående som dricker för mycket. En anhörigs missbruk kan få stora effekter på barns välmående, relationer och prestationer i skolan. I en del fall blir konsekvenserna långvariga. Att vara anhörig till någon som missbrukar alkohol eller andra droger innebär en ökad risk för självskadebeteende, eget missbruk och ekonomisk instabilitet även senare i livet. Forskningen visar att stödverksamhet kan verka som skyddsfaktor och är mycket centralt i att skydda utsatta barn mot att utveckla eget missbruk, psykisk ohälsa etc. Lyktan erbjuder stödverksamhet för barn med föräldrar som separerat, eller som lever som anhöriga till närstående som missbrukar eller har psykisk sjukdom. Verksamheten riktar sig mot barn och unga mellan 6–20 år.

-– Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar, säger Mona Örjes.

Program för konferensen finns på www.junis.se/kunskapsdagar. Föreläsningarna hålls varje dag kl. 14.30 – 15.30, 24–28 oktober.

Kommunernas socialtjänst är de som har yttersta ansvaret för att barn i familjer med missbruk får det stöd de behöver. Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan.
Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar.
Att bredda verksamheten bortom de barn som redan är involverade i socialtjänsten har gynnat vår verksamhet. Vårt fokus ligger på att finnas där barn, och vuxna som verkar runt barn och unga, finns, så de vet vart det kan vända sig om det blir jobbigt hemma.
Johan Sand, samordnare för fältverksamheten