• Junis/

Stärkt tillit för socialtjänsten i Lövgärdet uppmärksammas på rikskonferens

24 - 28 oktober arrangerar Junis sin årliga konferens på temat barn i familjer med missbruk. Representanter från socialkontoret i Lövgärdet delar under tisdagens konferens med sig av hur de arbetar för att frivilligt få föräldrar att söka stöd.

-– Kommunernas socialtjänst är de som har yttersta ansvaret för att barn i familjer med missbruk får det stöd de behöver. Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan, säger Mona Örjes, förbundsordförande i Junis.

En viktig del av konferensen är sprida goda exempel. En verksamhet som presenteras är socialkontoret i Lövgärdet. Där har antalet egna ansökningar om stöd från socialtjänsten ökat kraftigt, från 3 ansökningar 2018 till 75 ansökningar 2021. Nyckeln till framgång har varit att öka förståelse för socialtjänstens arbete genom närvaro och samverkan med lokala aktörer. Tidigt Föräldrastöd, en lokal förening anordnar föräldraträffar där man får möjlighet att möta socialarbetarna och få information om vilken hjälp som finns till hands.

-– Siffrorna är ett jättetydligt exempel på vad samverkan leder till. Det blir ett kvitto på att det här med att stärka tilliten funkar, säger socialsekreteraren Emma Hellbergh.

Det finns många felaktiga föreställningar om socialtjänsten. Det är mer än ord som behöver tolkas när man som ny i Sverige ska förstå sig på socialtjänsten. Dessutom finns det många avskräckande rykten som cirkulerar i området, som att socialtjänsten tar ens barn. För att bemöta problemet har man vänt sig till kulturtolkar, som verkar för att underlätta kommunikation och bygga tillit. Detta har visat sig väldigt framgångsrikt.

På Junis kunskapsdagar medverkar Mikael Kurdali Jonsson, enhetschef och Anette Norling Johansson, arbetsledare/1:e socialsekreterare från socialkontoret i Lövgärdet.

-– Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar, säger Mona Örjes.

Program för konferensen finns på www.junis.se/kunskapsdagar. Föreläsningarna hålls varje dag kl. 14.30–15.30, 24–28 oktober.

Kommunernas socialtjänst är de som har yttersta ansvaret för att barn i familjer med missbruk får det stöd de behöver. Tyvärr fungerar inte alltid detta, vilket på många håll leder till stora brister i verksamheten och till att barn och unga inte får det stöd de har rätt till. På årets konferens väljer vi att lyfta exempel på verksamheter där man arbetar lite extra klokt kring frågan.
Vi kan glädjande konstatera att detta är ett ämne som engagerar många. I år har vi många inspirerande föreläsningar.