K-Fast Holding AB (PUBL): Bokslutskommuniké januari-december 2022

Nyckeltal för perioden 1 januari–31 december 2022
(motsvarande period 2021 inom parentes)

• Hyresintäkter: 384.2 mkr (265.9)
  • Förvaltningsresultat: 130.7 mkr (101.4)
  • Periodens resultat: 907,4 mkr (1 044,4)
  • Nettoinvesteringar förvaltningsfastigheter: 2 707,0 mkr (1 608,1)
  • Förvaltningsfastigheter: 13 094,6 mkr (9 603,7)
  • Långsiktigt substansvärde (NAV): 5 768,3 mkr (4 976,1)
  • Antal lägenheter i förvaltning: 3 708 (2 723)
  • Antal byggstartade lägenheter: 1 012 (996)
  • Antal lägenheter i pågående byggnation: 2 058 (1 820)
  • Antal lägenheter under projektutveckling: 4 046 (5 869)
  • Räntetäckningsgrad, R12m: 2,2 ggr (3,4)
  • Soliditet: 33,9% (31 dec 2021: 36,9)
  • Skuldsättningsgrad: 55,4% (51,8)
  • Förvaltningsresultat per aktie: 0,61 kr per aktie (0,47)
  • Långsiktigt substansvärde (NAV) per aktie: 26,79 kr per aktie (23,11)
  • Tillväxt i förvaltningsresultat per aktie: 28,9% (29,8)
  • Tillväxt i långsiktigt substansvärde (NAV) per aktie: 15,9% (35,9)
  • Periodens resultat per aktie*: 4,13 kr per aktie (4,85)

* Några potentiella aktier t.ex. konvertibler, förekommer inte och därmed finns inte någon utspädningseffekt att beakta.

2022 har på många sätt varit ett utmanande år i spåren av en skenande inflation, krig i vårt närområde och stigande räntor. Samhället som helhet möter tuffare ekonomiska tider där hushållen brottas med bland annat stigande matpriser och volatila energipriser med höga toppar. Företagen måste också hantera höjda priser på energi och andra insatsvaror. I bygg- och fastighetsbranschen minskar antalet byggstarter nu markant från de höga nivåer som rådde när de ekonomiska förutsättningarna var annorlunda.

Vi är ödmjuka inför det rådande marknadsläget men vi känner också stor trygghet i vår affärsmodell. Jag vågar påstå att genom att vi kontrollerar hela kedjan från projektutveckling via prefab och bygg till förvaltning är bättre rustade än många andra i branschen för att kunna fortsätta byggstarta projekt för hyresrätter. Givetvis under förutsättning att byggstarterna möter våra interna krav kring anskaffningskostnad i relation till marknadsvärde, det vi valt att kalla PTV (produktion till värde) samt direktavkastning i förhållande till anskaffningskostnad (yield on cost). Effektivitet inom, samarbete mellan och integration av våra affärsområden har spelat en viktig roll i att vi kunnat möta ökade kostnader under 2022. Jag kan inte nog tacka alla medansvariga i hela koncernen som med hårt arbete och innovativt tänkande gjort detta möjligt. Förvärvet av K-Prefab har i detta sammanhang varit viktigt för koncernen såväl som för K-Prefab där investeringar i effektivitet, personal och klimat gjorts sedan förvärvet.

K-Prefab har slagit omsättningsrekord under 2022 men bruttoresultatet har till följd av ökade materialkostnader och lägre marginaler på interna projekt sjunkit. Bolaget har hanterat det tuffare marknadsklimatet på ett bra sätt även om resultatet sjunkit och K-Prefab har säkrade orderböcker om över 1 miljard kronor för 2023. Tillsammans med gjorda investeringar sedan förvärvet ser jag positivt på K-Prefabs möjligheter att fortsätta leverera attraktiva stomlösningar till externa kunder såväl som internt i koncernen. Vi följer noggrant utvecklingen för de kommande åren där verksamheten givetvis påverkas av kostnadsutvecklingen såväl som antalet byggstarter i Sverige.

Jag har en stark tro på hyresrätten som boendeform och är övertygad om att hyresfastigheter är en klok långsiktig investering som kan skapa starka och stabila kassaflöden. I sämre tider tenderar hyresrätten att bli en attraktivare boendeform än det ägda boendet. Våra nyproduktioner konkurrerar i mångt och mycket med bostadsrätter. Givet ränteutvecklingen för såväl privatpersoner som bostadsrättsföreningar torde hyresrätten stärka sin konkurrenskraft, något som gagnar ett företag som K-Fastigheter som har en stor andel nyare fastigheter och som färdigställer och byggstartar hyresrätter i hög takt. Vår förhoppning är att det minskade byggandet kan leda till kortare plan- och bygglovsprocesser hos kommunerna när trycket på dem lättar. Kortare plan- och bygglovsprocesser är en viktig komponent för att kunna upprätthålla tillräckliga byggnivåer i Sverige för att möta det behov som fortsatt finns.

K-Fastigheter utvärderar löpande förvärv av byggrätter för att utöka vår landbank. I slutet av 2022 genomförde vi två förvärv av byggrätter i attraktiva städer. I Västerås förvärvade vi 180 byggrätter av Balder i en bytesaffär där K-Fastigheter avyttrade en förvaltningsfastighet i Helsingborg mestadels bestående av kommersiella lokaler. I Örebro förvärvade K-Fast Kilen, som är ett bolag där K-Fastigheter äger 51 procent och Kilenkrysset 49 procent, 300 byggrätter. Min förhoppning är att kunna genomföra fler förvärv under 2023 om rätt möjligheter dyker upp. Affärsområde Projektutveckling arbetade vid årsskiftet med en portfölj motsvarande 4 046 lägenheter i olika stadier.

Affärsområde Bygg har under året färdigställt och överlämnat 840 lägenheter fördelat på 15 projekt till vår förvaltningsorganisation. Sex av dessa projekt är utrustade med solceller. Detta i enlighet med den inriktning vi har om att byggstarter av Punkthus och Lamellhus från och med 2021 ska ske med solceller. Vid årsskiftet hade affärsområde Bygg 2 058 lägenheter under pågående byggnation.

Under helåret 2022 ökade antalet lägenheter i förvaltning med 36 procent till sammanlagt 3 708. Hyresvärdet i vårt bestånd har ökat till nära 490 mkr, en ökning med 49 procent under 2022. Lägg där till pågående byggnationer vid årsskiftet som vid färdigställande ökar vårt hyresvärde jämfört med utgången av 2022 med 61 procent. Andelen av vår fastighetsportfölj som är färdigställd efter 2010 fortsätter att öka och står för 85 procent med en majoritet av fastigheterna färdigställda under de senaste tre åren.

Under året har den ekonomiska uthyrningsgraden ökat och låg vid årsskiftet på 97,3 procent, vilket hjälper vårt förvaltningsresultat som under slutet av året pressats av ökade driftskostnader relaterat till el och värme samt högre finansieringskostnader på grund av stigande räntor. Delar av detta kommer att kompenseras under det kommande året i och med hyreshöjningar. Dock kommer hyreshöjningarna för det kommande året inte att fullt ut kompensera kostnadsökningarna utan kostnadsökningarna kommer att behöva tas igen succesivt över tid. Arbete pågår kontinuerligt med att optimera driften av våra fastigheter.

Givet marknadsförutsättningarna har avkastningskraven på våra fastigheter stigit och lett till sänkta värderingar. Trots detta klarar vi att redovisa en positiv värdetillväxt vilket är ett styrkebesked. Återigen vill jag betona att detta är till följd av vår unika affärsmodell där projektutveckling och byggnation till ett PTV om 72 procent skapar ett utrymme för att möta minskade värden i vår förvaltningsportfölj. Utvecklingen framöver avgörs av om inflationen kan pressas tillbaka och hur långt Riksbanken behöver gå med kommande räntehöjningar. Det är rimligt att anta att värderingarna på kort sikt kommer att sjunka ytterligare för branschen som helhet. På längre sikt är det min övertygelse att, som jag skrev tidigare, investeringar i hyresfastigheter är klokt. Allra helst för ett bolag som K-Fastigheter som bygger till kostnader under marknadsvärde.

K-Fastigheter har som målsättning att ha en genomsnittlig tillväxt i långsiktigt substansvärde per aktie om 20 procent över en konjunkturcykel. På årsbasis för 2022 når vi 16 procent jämfört med 36 procent för såväl 2020 som 2021. I rådande marknad betraktar jag 16 procent som en stark siffra och kan konstatera att vi klarar av att ställa om för att möta ändrade marknadsförutsättningar.

Precis som jag lyfte fram i föregående VD-ord är det otroligt viktigt att aktivt arbeta med kredit- och derivatportföljen. Vår kreditportfölj består av traditionella banklån spridda hos ett dussintal nordiska banker. Välfungerande och långsiktiga samarbeten med många banker är av stor vikt när det råder oro på marknaden.

En stor del av vår kreditportfölj har sedan 2019 räntesäkrats med räntederivat. Vid årets utgång hade dessa räntederivat ett marknadsvärde på strax över 400 mkr. Genom detta kan vi även fortsättningsvis omstrukturera derivatportföljen och öka räntesäkringsgraden på lägre nivåer än gällande marknadsräntor. Vid årets utgång uppgick vår räntesäkring till 73 procent jämfört med 70 procent per den 30 september 2022. Snitträntan uppgick vid årets utgång till 2,72 procent att jämföra med 2,29 procent vid tredje kvartalets utgång. Ett aktivt arbete med kredit- och derivatportföljen tillsammans med det faktum att K-Fastigheter inte har någon obligationsfinansiering med tillhörande refinansieringsrisk ger oss trygghet och arbetsro.

Även om marknadsförutsättningarna försämrats under det senaste året är det min fasta övertygelse att K-Fastigheter med sin unika affärsmodell kommer kunna fortsätta byggstarta projekt och göra goda affärer även i rådande marknadsläge. Det finns ett underliggande behov av nya bostäder och K-Fastigheter vill och ska vara en del av samhällsutvecklingen genom att erbjuda attraktiva hyresrätter i Sverige och Danmark.

- Jacob Karlsson, februari 2023

Komplett bokslutskommuniké för perioden januari–december 2022 bifogas och finns tillgänglig på: k-fastigheter.com/for-investerare/finansiella-rapporter/

En presentation av periodens resultat och verksamhet kommer finnas tillgänglig på: www.k-fastigheter.com/for-investerare/presentation

Denna information är sådan som K-Fast Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-16 09:00 CET.

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 3 700 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 13,1 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 490 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com