K-Fast Holding AB (publ): Delårsrapport januari-juni 2024

*K-Fastigheters dotterbolag K-Prefab har tecknat sin till dags dato enskilt största order med ett värde om 200 mkr. Avtalet med Noccon med Wallenstam som slutkund omfattar en komplett stomentreprenad för bostäder, lokaler och parkeringsgarage i Årstaberg i Stockholm. Förbättrat orderläge hos K-Prefab där återstående ordervärde uppgår till 1 150,2 mkr att jämföra med 522,7 mkr vid motsvarande tidpunkt föregående år.
*Överlåtelseavtal rörande en dansk portfölj omfattande 311 lägenheter har tecknats med Viga Real Estate. Viga tillträdde portföljen den 10 juli och försäljningssumman uppgick till 1 087 mkr.
*Totalt 5 160 lägenheter i förvaltning. Byggstart av ytterligare 126 lägenheter i Göteborg under andra kvartalet för sammanlagt 467 under perioden. Förvärv av byggrätt i Malmö.

Nyckeltal för perioden 1 januari–30 juni 2024
(motsvarande period 2023 inom parentes om inte annat anges)

• Periodens resultat: 87,9 mkr (-121,3)
  • Periodens resultat per aktie*/**: 0,34 kr per aktie (-0,68)
  • Resultat verksamhetsområde Entreprenad före skatt: 169,9 mkr (202,2)
  • Hyresintäkter: 302,6 mkr (231,5)
  • Förvaltningsresultat: 60,3 mkr (56,7)
  • Antal byggstartade lägenheter: 467 (199)
  • Antal lägenheter i pågående byggnation: 1 731 (1 962)
  • Antal lägenheter under projektutveckling: 2 488 (4 293)
  • Antal lägenheter i förvaltning: 5 160 (4 002)
  • Nettoinvesteringar förvaltningsfastigheter: 841,6 mkr (1 279,0)
  • Förvaltningsfastigheter: 15 748,0 mkr (31 dec 2023: 14 870,9)
  • Räntetäckningsgrad, R12m: 1,5 ggr (2,0)
  • Soliditet: 30,0% (31 dec 2023: 30,3)
  • Skuldsättningsgrad: 59,4% (31 dec 2023: 60,2)
  • Resultat per aktie i verksamhetsområde Entreprenad: 0,70 kr per aktie* (0,94)
  • Tillväxt i resultat per aktie i verksamhetsområde Entreprenad: -25,7%* (-47,8)
  • Förvaltningsresultat per aktie: 0,25 kr per aktie* (0,26)
  • Tillväxt i förvaltningsresultat per aktie: -5,8%* (-15,8)
  • Långsiktigt substansvärde (NAV): 6 053,2 mkr (31 dec 2023: 5 803,5)
  • Långsiktigt substansvärde (NAV) per aktie: 24,61 kr per aktie* (31 dec 2023: 24,25)
  • Tillväxt i långsiktigt substansvärde (NAV) per aktie: 1,5%* (-2,3)

*Justerat för nyemissioner genomförda under 2023 och 2024.
** Några potentiella aktier t.ex. konvertibler, förekommer inte och därmed finns inte någon utspädningseffekt att beakta.

I samband med delårsrapporten för det första kvartalet 2024 presenterade vi en ny affärsplan för åren fram till 2028. Med affärsplanen följer ett skifte av strategi från att enbart bygga för egen förvaltning till att även avyttra fastigheter. Vi avser avyttra en volym motsvarande 30–50 procent av det vi byggstartar per år. Avyttringarna kan ske från befintliga bestånd eller genom försäljningar av nyproducerade fastigheter byggda enligt våra egenutvecklade koncept. Genom försäljningar kan vi understödja fortsatt expansion och nå ökad självfinansiering.

Jag kan konstatera att mottagandet varit positivt och jag ser stor vinning och många affärsmöjligheter med denna nya inriktning där vi också delar upp verksamheten inom koncernen i en Entreprenadverksamhet och en Förvaltningsverksamhet. För mer detaljerad information om affärsplanen hänvisar jag till vår hemsida där bland annat presentationerna som hölls om affärsplanen på vår Kapitalmarknadsdag finns.

Den första affären som genomförts inom ramen för affärsplanen är försäljningen av en dansk portfölj omfattande 311 lägenheter i fyra fastigheter i Köpenhamnsområdet. Det är en strategiskt viktig avyttring för vår framtida expansion då den möjliggör förvärv av nya byggrätter och ger förutsättningar för nya byggstarter. Affären baserades på ett underliggande fastighetsvärde om 1 087 MSEK baserat på valutakursen den 28 juni 2024 som var dagen för pressmeddelandet om affärens slutliga genomförande. Köparen, en fond uppsatt av Viga Real Estate, tillträdde fastigheterna den 10 juli. Initialt kvarstår vi med ett ägande om 20 procent i fonden som vi avser att avyttra när rätt tillfälle ges. Vår femte fastighet i Köpenhamnsområdet, Ballerup, omfattande 153 lägenheter med etappvis färdigställande från april till oktober 2025, kommer även den bli underlag för framtida avyttring.

Vidare har vi efter rapportperiodens utgång offentliggjort ytterligare transaktioner. Vi har fördjupat vårt samarbete med Kilenkrysset genom två affärer. Vårt gemensamma bolag K-Fast Kilen (ägt till 51 procent av K-Fastigheter och 49 procent av Kilenkrysset) har av K-Fastigheter förvärvat fastigheten Nyköping Oppeby Gård 1:7.

Sammantaget har K-Fast Kilen nu 210 lägenheter under förvaltning i Nyköping och Strängnäs samt ytterligare 650 lägenheter under byggnation eller i projektutveckling i Strängnäs och Örebro. I en separat transaktion har K-Fastigheter genom ett dotterbolag förvärvat rörelsefastigheten Strängnäs Bussen 10 från ett bolag inom Kilenkrysset-koncernen. Genom förvärvet har K-Prefab rådighet över produktionslokaler såväl som befintliga som potentiella lagerytor där vi idag bedriver tillverkning och som vi hyrt sedan 2021.

Genom försäljningarna har vi bland annat möjliggjort förvärv av en attraktiv byggrätt i Malmö. Vi har förvärvat Skjutskontoret 3 i Kirsebergsstaden där vi planerar att uppföra 160 lägenheter. Detta förvärv är ett tydligt exempel på att det finns möjligheter till förvärv av byggrätter på marknaden till attraktiva prisnivåer. Underliggande fastighetsvärde uppgår till ca 50 Mkr vilket motsvarar 3 500 kr/BTA.

I verksamhetsområde Entreprenad ser vi framöver betydligt bättre orderläge inom prefabverksamheten där orderboken per halvårsskiftet uppgick till 1 150,2 mkr att jämföra med 522,7 mkr vid utgången av halvårsskiftet 2023. Det är ett resultat av organisationens målmedvetna säljarbete. Vi ser nu en stegvis uppväxling av verksamheten efter att ha tvingats dra ner för att möta tidigare sjunkande volymer. De sämre tiderna har även lett till en förändrad produktmix. Bostäder svarar fortsatt för en majoritet av produktionen men vi ser att leveranser till andra byggnader såsom lager och logistik, infrastruktur, till Försvarsmakten och samhällsfastigheter upptar en större del av produktionen än tidigare. Denna breddning av produktionsmixen tillsammans med en effektiv produktion gör prefabverksamheten väl rustad för framtiden. Vid utgången av kvartalet hade vi 1 731 lägenheter i byggnation och vår landbank bestod av 2 488 lägenheter i olika utvecklingsstadier och vi bevakar marknaden för eventuella förvärv av byggrätter. Under kvartalet har vi fått bygglov för tre projekt: Sandryggen i Lund, etapp 2 av Sätra-projektet i Gävle samt Gårdsten i Göteborg. Totalt omfattar byggloven 374 lägenheter varav Gårdsten med sina 126 lägenheter byggstartades under andra kvartalet. Övriga två projekt byggstartas senare under året. Bruttoresultatet i verksamhetsområde Entreprenad uppgick till 223,9 mkr för årets första sex månader.

Verksamhetsområde Förvaltning hade vid halvårsskiftet 5 160 lägenheter under förvaltning, av vilka 123 lägenheter tillträtts under andra kvartalet. Siffran inkluderar de 311 lägenheterna i den vid halvårsskiftet ännu inte frånträdda danska fastighetsportföljen. Vårt hyresvärde uppgick till 706,7 mkr att jämföra med 528,1 mkr motsvarande tidpunkt förra året. Inom Förvaltning arbetar organisationen målmedvetet för att minska våra vakanser. I enlighet med tidigare kommunikation har vår vakansgrad i mångt och mycket uppstått genom högt färdigställande under slutet av 2023. Detta kommer behöva tas igen över tid. I nyproduktion generellt tenderar det att finnas inflyttningsvakanser vilket påverkar vakansgraden kortsiktigt efter färdigställande. Vi har sedan föregående kvartal förbättrat vår uthyrningsgrad och vi kommer fortsätta att förbättra vår uthyrningsgrad succesivt. Per den 30 juni var den ekonomiska uthyrningsgraden 94,3 procent att jämföra med 93,3 per den 31 mars. En negativ påverkan finns från projekt med inflyttning i juni där inflyttningsvakanser får genomslag. Det är min övertygelse att vi kommer fortsätta att arbeta ned vakanserna och kunna nå en normaliserad nivå till årsskiftet. Exkluderat vakanser som uppstår vid inflyttning i nyproduktion minskar vi vakanserna med cirka en procentenhet per månad. För det första halvåret uppgick hyresintäkterna till 302,6 mkr och förvaltningsresultatet till 60,3 mkr. Vakanser kostar i form av uteblivna hyresintäkter men i takt med att vi arbetar upp uthyrningsgraden kommer förvaltningsresultatet succesivt att förbättras.

Marknadsförutsättningarna har varit, och fortsätter vara, svåra för bygg- och fastighetsbranschen. Dock finns det anledning att se mer positivt på framtiden. Riksbanken sänkte räntan i maj och öppnar för upp till tre ytterligare sänkningar i sitt senaste penningpolitiska beslut. Faktum kvarstår därtill att det finns ett stort behov av nya bostäder i Sverige. Inte minst i städer med tillväxt är detta behov tydligt. K-Fastigheter ska genom att bygga attraktiva bostäder både för egen förvaltning och för externa kunder vara med och ta en andel av detta. Genom vårt industriella tänkande och våra kostnadseffektiva processer ligger vi väl positionerade för att vara en offensiv aktör såväl i goda tider som i mer utmanande tider.

- Jacob Karlsson, juli 2024

Komplett delårsrapport för januari–juli 2024 bifogas och finns tillgänglig på: k-fastigheter.com/for-investerare/finansiella-rapporter/

En presentation av periodens resultat och verksamhet kommer finnas tillgänglig på: www.k-fastigheter.com/for-investerare/presentation

Denna information är sådan som K-Fast Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-23 09.00 CET.

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de två verksamhetsområdena Entreprenad och Fastighetsförvaltning. I verksamhetsområde Entreprenad är målsättningen är att leverera färdigställda bostäder med bas i koncernens egenutvecklade koncepthus såväl som högkvalitativa stomlösningar. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus för bostäder. Verksamhetsområde Fastighetsförvaltning förvaltar koncernens fastighetsbestånd med fokus på bostäder. K-Fastigheter erbjuder nära 5 200 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 15,7 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 707 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com