K-Fastigheter fördjupar samarbetet med Kilenkrysset genom transaktioner i Mälardalen

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) fördjupar sitt samarbete med Kilenkrysset genom två transaktioner i Mälardalen som rör bostäder i Nyköping samt en rörelsefastighet i Strängnäs.

I Nyköping avyttrar K-Fast Holding AB fastigheten Nyköping Oppeby Gård 1:7 till K-Fast Kilen AB, ett bolag som ägs till 51 procent av K-Fast Holding AB och till 49 procent av Kilenkrysset AB. Transaktionen sker i bolagsform utan avdrag för latent skatt och med ett underliggande överenskommet fastighetsvärde om 235,8 MSEK vilket motsvarar bokfört värde per den 30 juni 2024. Fastigheten Nyköping Oppeby 1:7 omfattar 100 lägenheter med en total bostadsyta om 7 277 kvm. Årligt hyresvärde uppgår till 13,0 MSEK.

K-Fast Kilen AB äger och förvaltar efter transaktionen 210 lägenheter i Nyköping och Strängnäs med årligt hyresvärde om 28,2 MSEK. Bolaget har ytterligare 650 lägenheter med ett årligt hyresvärde om 99,2 MSEK i byggnation och pågående projektutveckling i Strängnäs och Örebro. Beräknat färdigställande för dessa lägenheter är mellan 2025 och 2028.

I en separat transaktion förvärvar K-Prefab Fastigheter AB, ett helägt dotterbolag till K-Fast Holding AB, rörelsefastigheten Strängnäs Bussen 10 av ett bolag inom Kilenkrysset-koncernen. Fastigheten som omfattar 6 500 kvm produktionsyta och cirka 30 000 kvm befintlig och potentiell lageryta har K-Fast Holding AB:s dotterbolag K-Prefab hyrt sedan 2021. Transaktionen sker i bolagsform till ett underliggande överenskommet fastighetsvärde om 70,3 mkr.

”Vi är väldigt glada över att vi utökar vårt välfungerande samarbete med Kilenkrysset. Genom dessa transaktioner stärker vi vårt samarbete i Mälardalsregionen med ytterligare en bostadsfastighet i vårt gemensamma bolag K-Fast Kilen, dels får K-Fastigheter kontroll över en idag hyrd rörelsefastighet” säger Jacob Karlsson, VD för K-Fastigheter.

”Jag tycker att det är spännande att vi kan fortsätta utveckla vårt samarbete i K-Fast Kilen AB och på andra sätt. Våra koncerner kan dra stor nytta av varandra och jag ser fram mot det fortsatta samarbetet ” säger Jan Persson, VD, ägare och styrelseordförande för Kilenkrysset AB.

Jacob Karlsson, VD,
e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 010-167 60 71

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de två verksamhetsområdena Entreprenad och Fastighetsförvaltning. I verksamhetsområde Entreprenad är målsättningen är att leverera färdigställda bostäder med bas i koncernens egenutvecklade koncepthus såväl som högkvalitativa stomlösningar. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus för bostäder. Verksamhetsområde Fastighetsförvaltning förvaltar koncernens fastighetsbestånd med fokus på bostäder. K-Fastigheter erbjuder över 5 000 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 15,3 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 686 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com