K-Fastigheter förvärvar fastighetsbestånd i Kristianstad och stärker sin närvaro i kommunen

K-Fastigheter förvärvar 105 lägenheter och två förskolor i centrala Kristianstad. Tillträde sker den 1 april 2022.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har ingått avtal om förvärv av Christianstads Fastighets AB med fastigheterna Stafvre 7 med flera, i centrala Kristianstad. Beståndet består av 105 lägenheter samt två förskolor med nytecknade hyresavtal om 20 år. Uthyrningsbar yta uppgår till ca 9 000 kvadratmeter med ett årligt hyresvärde om ca 13,4 mkr.

”Vi är glada att bli ägare till ett välskött bestånd med både hyreslägenheter och förskolor i Parkstaden, ett attraktivt läge med närhet till både Centralsjukhuset och Centralstationen. Med detta förvärv förstärker vi vår position i Kristianstad och får ett bra komplement till vårt övriga bestånd i kommunen.” säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter.

Transaktionen sker i bolagsform och baseras på ett underliggande fastighetsvärde om ca 227 mkr netto. Tillträde sker den 1 april 2022.

Magnus Persson, affärsutvecklingschef, e-post: magnus.persson@k-fastigheter.se, telefon: 010 209 61 39

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning.K-Fastigheter erbjuder omkring 2 450 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 8,8 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 300 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter