K-Fastigheter förvärvar mark i centrala Hässleholm

K-Fastigheter har tecknat avtal om förvärv av mark för byggnation av bolagets Punkthus, med upp till 18 hyreslägenheter på det populära T4-området i Hässleholm.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”), en aktiv och engagerad fastighetsägare som erbjuder attraktiva bostäder i sydvästra Sverige, har förvärvat ett markområde om cirka 1 450 kvadratmeter i stadsdelen T4 i centrala Hässleholm. T4-området har en central betydelse även för K-Fastigheter. Här, i det tidigare kasernområdet, byggde bolaget sina första koncepthus och det senaste decenniet har K-Fastigheter utvecklat T4 till en stadsdel med en uppskattad kombination av äldre och nya fastigheter med bostäder, kommersiella lokaler och lokaler för föreningsverksamheter.

”Vi ser att vi kan bygga kommunens attraktivaste stadsdel på T4 med en attraktiv urban miljö med närhet till naturområde och rekreation. Här byggde vi våra första egenproducerade koncepthus, Låghus, för snart tio år sedan, och nu hoppas vi att snart starta byggnation av ytterligare ett Punkthus på T4-området. Med det aktuella projektet förvaltar K-Fastigheter totalt 207 hyresbostäder, varav 130 i sex Punkthus, och 5 400 kvadratmeter kommersiella lokaler i stadsdelen”, säger Jacob Karlsson, VD för K-Fastigheter.

Utöver ovan äger K-Fastigheter cirka 27 500 kvadratmeter bruttotalarea (”BTA”) byggrätt som bolaget planerar exploatera framöver.

Jacob Karlsson, VD och grundare K-Fast Holding AB, e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 010 167 60 71

Anders Antonsson, IR-chef, e-post: anders.antonsson@k-fastigheter.se, telefon: 0709 994 970

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 1 600 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 3,9 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 177 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fastigheter har förvärvat ett markområde om cirka 1 450 kvadratmeter i stadsdelen T4 i centrala Hässleholm