K-Fastigheter har tecknat en avsiktsförklaring rörande avyttring av en fastighetsportfölj i Danmark

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har tecknat en avsiktsförklaring med en institutionell investerare rörande försäljning av ett fastighetsbestånd i Danmark.

Den 11 september 2023 pressmeddelades att K-Fastigheter sonderade möjligheterna att avyttra en fastighetsportfölj i Danmark. En avsiktsförklaring har tecknats med en institutionell investerare rörande försäljning av portföljen. Sedvanlig försäljningsprocess med teknisk och ekonomisk genomgång fortskrider och under förutsättning av att parterna ingår bindande överlåtelseavtal förväntas frånträde av fastigheterna ske under andra kvartalet 2024.

Affären baseras på ett underliggande fastighetsvärde om cirka 1 070 MSEK. Fastigheternas marknadsvärde uppgick vid utgången av fjärde kvartalet 2023 till 1 145 MSEK.

Avyttringen sker för att stärka balansräkningen och för att fortsatt kunna förvärva byggrätter och byggstarta nya projekt.

Jacob Karlsson, VD,
e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 010-167 60 71

Denna information är sådan som K-Fast Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-07 11.45 CET.

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de fyra affärsområdena projektutveckling, prefab, bygg och förvaltning. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab som också säljer på den externa marknaden. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder nära 4 900 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 14,9 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 661 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com