K-Fastigheter köper byggrätt för fler hyresrätter i Eskilstuna

K-Fastigheter planerar att bygga ca 105 hyresrätter i Årby Norra, Eskilstuna. Det finns en lagakraftvunnen detaljplan och K-Fastigheter beräknar att påbörja byggnation under sista kvartalet 2022.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har ingått avtal med Klara framtid AB om förvärv av del av Notarien 17 i Årby Norra, norr om centrala Eskilstuna. Det finns en lagakraftvunnen detaljplan som ger K-Fastigheter möjlighet att bygga ca 105 lägenheter i koncernens egenutvecklade koncepthus Lamellhus.

”Med den här affären utökar vi K-Fastigheter i Mälardalsregionen, helt i linje med vår tillväxtstrategi. Vi ser med stor tillförsikt fram emot att vara en del av Årbys utveckling tillsammans med Eskilstuna kommun och övriga bostadsutvecklare”, säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef, K-Fastigheter.

Förvärvet sker genom en bolagstransaktion och underliggande fastighetsvärde uppgår till ca 23,4 mkr med bruttoarea (BTA) om ca 6 900 kvadratmeter. Årligt hyresvärde bedöms uppgå till ca 11,7 mkr efter färdigställande. Tillträde beräknas preliminärt till första kvartalet 2022.

Magnus Persson, affärsutvecklingschef, e-post: magnus.persson@k-fastigheter.se, telefon: 010 209 61 39

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 450 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 8,8 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 300 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fastigheter planerar att bygga ca 105 lägenheter i koncernens egenutvecklade koncepthus Lamellhus i Årby Norra, norr om centrala Eskilstuna.

Magnus Persson, affärsutvecklingschef, K-Fastigheter