K-Fastigheter köper byggrätt för fler hyresrätter i Växjö

K-Fast Holding AB har ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Trollhöjden Fastighets AB (”Trollhöjden”). Trollhöjden kommer vid tillträdet att äga 12 000 kvadratmeter detaljplanelagd mark på Telestadshöjden i Växjö. K-Fast Holding avser att bygga upp till 150 hyresrättslägenheter i koncernens egenutvecklade koncepthus.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) förvärvar aktierna i Trollhöjden av Skanska Projektutveckling Hyresbostäder Holding 7 AB. K-Fastigheter tillträder aktierna efter genomförd avstyckning av fastigheten Växjö 13:32, vilket bedöms ske under första halvåret 2021.

”Byggrätten i Telestadshöjden tillåter exploatering från 2 till 6 våningar och K-Fastigheter planerar att bygga 140–150 bostäder i våra Låg- och Punkthus. Total bruttoarea (BTA) bedöms uppgå till 10–12 000 kvadratmeter och vi kommer att anpassa bebyggelsen efter områdets varierande höjdnivåer, vilket ger utsiktsplatser och betydande naturytor i bostadsområdet”, säger Åsa Fredin, affärsområdeschef för K-Fastigheter Projektutveckling.

Förvärvet sker genom en bolagstransaktion och underliggande fastighetsvärde uppgår till 15 mkr, vilket motsvarar cirka 1 250 kr/kvadratmeter BTA. Finansiering sker genom befintlig kassa.

I Växjö har K-Fastigheter idag 260 lägenheter i förvaltning, 128 i produktion samt cirka 90 under projektutveckling. Växjö och näraliggande Älmhult bildar en gemensam förvaltningsenhet med totalt 317 lägenheter i förvaltning samt 491 lägenheter i produktion och projektutveckling.

”Den nu förvärvade fastigheten angränsar till kvarteret Trollet 1, som vi sedan tidigare köpt av Skanska/BoKlok inom ramen för vårt strategiska samarbete. På Trollet 1 ska BoKlok uppföra 48 lägenheter som vi ska äga och förvalta. Planerad inflyttning är satt till december 2021”, säger Åsa Fredin.

Åsa Fredin, affärsområdeschef Projektutveckling, e-post: asa.fredin@k-fastigheter.se, telefon: 010 167 60 84

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 1 900 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 5,8 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 220 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fastigheter köper byggrätt för fler hyresrätter i Växjö - planerar att bygga 140-150 hyresrätter

K-Fastigheter planerar att bygga 140–150 bostäder i våra Låg- och Punkthus