K-Fastigheter köper byggrätt i Göteborg

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har förvärvat en byggrätt för cirka 135 hyresrätter i Göteborg. Förvärvet sker från ES Smörslottsgatan Andra Holding AB och gäller samtliga aktier i det bolag som äger fastigheten Göteborg Sävenäs 131:14. Lagakraftvunnen detaljplan finns.

På den förvärvade fastigheten avser K-Fastigheter uppföra cirka 135 hyresrätter i K-Fastigheters egenutvecklade koncepthus Lamellhus. Beräknat årligt hyresvärde uppgår till 22,4 mkr. Tillträde samt byggstart kommer preliminärt att ske under fjärde kvartalet 2023. Transaktionen sker i bolagsform och baseras på ett underliggande fastighetsvärde om cirka 38 mkr.

Den förvärvade fastigheten ligger i anslutning till andra fastigheter som K-Fastigheter har i området Sävenäs vid Östra Sjukhuset. 103 lägenheter finns i förvaltning och ytterligare 192 lägenheter är under uppförande med inflyttning i december 2023. Detta sammantaget sörjer för en effektiv fastighetsförvaltning.

”Jag är mycket nöjd över att vi förvärvar ytterligare en fastighet i Göteborg. Att den sedan ligger i anslutning till två andra fastigheter vi äger är en stor fördel. Göteborg växer och är i behov av fler bostäder och jag är glad över att K-Fastigheter är med och bidrar till utvecklingen av Göteborg med nyproducerade hyresrätter med hög kvalité” säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter.

Magnus Persson, affärsutvecklingschef,
e-post: magnus.persson@k-fastigheter.se, telefon: 010-209 61 39

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 3 830 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 13,6 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 504 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

Jag är mycket nöjd över att vi förvärvar ytterligare en fastighet i Göteborg. Att den sedan ligger i anslutning till två andra fastigheter vi äger är en stor fördel. Göteborg växer och är i behov av fler bostäder och jag är glad över att K-Fastigheter är med och bidrar till utvecklingen av Göteborg med nyproducerade hyresrätter med hög kvalité.
Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter