K-Fastigheter köper utvecklingsfastighet i Barkarbystaden

K-Fast Holding AB har ingått avtal med Kungsleden om förvärv av fastigheten Järfälla Veddesta 2:65. Affären sker genom bolagsöverlåtelse och är villkorad av att detaljplanen vinner laga kraft senast den 31 december 2025. K-Fastigheter planerar att bygga upp till ca 400 hyresrätter på fastigheten.

K-Fast Holding AB (publ) (”K-Fastigheter”) har ingått avtal om förvärv av fastigheten Järfälla Veddesta 2:65 i Järfälla kommun, norr om Stockholm. Säljare är Kungsleden. Underliggande totalt fastighetsvärde uppgår till ca 259 mkr och förväntad bruttoarea (BTA) uppgår till drygt 32 000 kvadratmeter.

”Detta blir ett betydande projekt för K-Fastigheter i Stockholmsområdet. Vi bedömer att investeringen uppgår till ca 975 mkr och marknadsvärdet vid färdigställande uppgår till 1 350 mkr”, säger Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB.

”Vi ser fram emot att arbeta med vårt projekt i Barkarbystaden, ett stort område där upp till 50 000 nya invånare ska skapa sina hem. Lägenheterna i våra egenutvecklade Lamellhus kommer att byggas i ett attraktivt område med närhet till såväl kommunikation som natur, handel och service”, säger Åsa Fredin, affärsområdeschef för K-Fastigheter Projektutveckling. ”Säljaren ska driva arbetet med detaljplanen och vi har målet att bygga 400 lägenheter i två etapper, den första med start under 2022 och den andra med start året därpå.”

Förvärvet sker genom en bolagstransaktion och underliggande fastighetsvärde uppgår till ca 259 mkr, baserat på 8 001 kr per kvadratmeter BTA ovan mark. Transaktionen finansieras genom befintlig kassa. K-Fastigheter tillträder samtliga aktier i Kommstart 3161 AB, ägare till Järfälla Veddesta 2:65, vid lagakraftvunnen detaljplan, vilket bedöms ske i det fjärde kvartalet 2021. Christian Karlsson, Advokatfirman VICI, har agerat rådgivare till köparna och rådgivare till på säljarsidan har varit Brick Advokat.

Åsa Fredin, chef affärsområde Projektutveckling, e-post: asa.fredin@k-fastigheter.se, telefon: 010 167 60 84

Denna information är sådan information som K-Fast Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 17.45 CET den 21 april 2021.
K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 240 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 6,9 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 265 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på www.k-fastigheter.com

K-Fast Holding AB har ingått avtal med Kungsleden om förvärv av fastigheten Järfälla Veddesta 2:65, planerar att bygga upp till ca 400 hyresrätter på fastigheten.