K-Fastigheter köper utvecklingsfastighet i Falkenberg

K-Fast Holding AB har ingått avtal med Handelshuset de Roxen AB om förvärv av mark i Falkenbergs kommun. K-Fastigheter avser att utveckla detaljplan för koncernens koncepthus på fastigheter, med hyreslägenheter i ett område med korta avstånd till centrum, grönområde och vatten.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har ingått avtal om förvärv av fastigheten Falkenberg Motorn 16, med adress Sanddynevägen 42, i västra Falkenberg. Underliggande fastighetsvärde uppgår till 16,1 mkr med förväntad bruttoarea (BTA) om 12 000 kvadratmeter.

”Med dagens affär tar K-Fastigheter steget in i Falkenberg. Vi kommer omgående påbörja arbetet med ta fram en detaljplan som tillvaratar de kvaliteter som finns med det havsnära läget, med korta avstånd till såväl centrum som en mängd motionsaktiviteter”, säger Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB. ”Fram till dess att fastigheten får en detaljplan för bostäder är vårt mål att bedriva padelhall i den befintliga byggnaden på fastigheter, antingen i egen regi eller genom hyresgäst, för att få intäkter under perioden vi utvecklar fastigheten. Vi för dialog med ett par aktörer kring padelhallen.”

Förvärvet sker genom en bolagstransaktion och transaktionen finansieras genom befintlig kassa. K-Fastigheter tillträder samtliga aktier i början av februari 2021.

Jacob Karlsson, VD, e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 0738 219 626

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 040 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 6,1 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 240 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fastigheter förvärvar sin första fastighet i Falkenberg.

Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB