K-Fastigheter köper utvecklingsfastighet i Helsingborg

K-Fastigheter har ingått avtal med Belebro AB om förvärv av fastigheten Helsingborg Viktoria 22 i Helsingborgs kommun. Detaljplan för fastigheten har vunnit laga kraft och K-Fastigheter avser att bygga ca 75 lägenheter i koncernens egenutvecklade Lamellhus.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har ingått avtal om förvärv av fastigheten Helsingborg Viktoria 22 i stadsdelen Tågaborg i norra Helsingborg. På fastigheten finns idag en ICA-butik med hyreskontrakt fram till 30 juni 2023. Underliggande totalt fastighetsvärde uppgår till 28 mkr. Förväntad bruttoarea (BTA) byggrätt ovan mark uppgår till ca 4 800 kvadratmeter.

”Vi har köpt en fastighet i ett av Helsingborgs mest attraktiva lägen och i en kommun där K-Fastigheter har en stark position”, säger Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB. ”Vi bedömer att intresset är stort för våra lägenheter och vi kommer att bygga ett hus som till fullo utnyttjar fastighetens potential.”

Förvärvet sker genom en bolagstransaktion och transaktionen finansieras genom befintlig kassa. K-Fastigheter tillträder samtliga aktier i Grundbulten 50459 AB (under namnändring till Helsingborg Viktoria 22 Fastighets AB), ägare till Helsingborg Viktoria 22, per 1 juli 2021.

Jacob Karlsson, VD, e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 0738 219 626

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 280 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 7,4 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 278 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB