K-Fastigheter tillträder aktierna i Finja Prefab AB - bolaget utgör ett nytt affärsområde

K-Fast Holding AB har i dag tillträtt förvärvet av Finja Prefab AB och är nu legal ägare av bolaget. Från och med den 1 januari 2021 är Finja Prefab AB konsoliderat i K-Fastigheter-koncernens räkenskaper och från samma datum redovisas verksamheten som ett separat affärsområde, ”Prefab”, inom K-Fastigheter. I pressmeddelandet den 1 december 2020 informerades om olika alternativ för att säkra den långfristiga finansieringen. K-Fastigheter har nu säkerställt en förvärvs- och rörelsefinansiering genom ett lån om 450 mkr från Handelsbanken, sedan tidigare Finja Prefabs huvudbank.

”Jag är mycket glad över att kunna hälsa Finja Prefab välkommen till familjen K-Fastigheter. Vi ser fram emot våra nya kollegor och deras bidrag till att göra ett bra bolag ännu lite bättre. Finja Prefab är en viktig del i K-Fastigheters fortsatta tillväxtresa och vår strategi att bygga kostnadseffektiva egenutvecklade koncepthus i Sverige och Danmark,” säger Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB. ”I transaktionen ingår även Finja Prefabs verksamhetsfastigheter och Limkokaren AB, som äger byggrätter i centrala Hässleholm där vi kan bygga våra koncepthus, med upp till 150 lägenheter.”

K-Fastigheter bedömer att det inte finns några betydande integrationskostnader och förvärvet av Finja Prefab förväntas bidra positivt till K-Fastigheters rörelseresultat och vinst per aktie för 2021 och framledes.

Finja Prefab, med omkring 550 anställda, omsatte närmare en miljard kronor under 2020 och har en solid finansiell utveckling med moderna, välinvesterade och kostnadseffektiva tillverkningsanläggningar på sju platser i Sverige. Kaj Grönvall, VD för Finja Prefab AB sedan 2015, kommer att ingå i K-Fastigheters koncernledning.

För mer information om transaktionen hänvisas till pressmeddelande daterat den 1 december 2020 och den webbsända presentation som hölls den 2 december 2020: https://tv.streamfabriken.com/press-conference-dec-2. För mer information om Finja Prefab, se www.finjaprefab.se.

Jacob Karlsson, VD, e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 0738 219 626

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 040 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 6,1 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 240 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fast Holding AB har i dag slutfört det tidigare meddelade förvärvet av Finja Prefab AB och är nu legal ägare av bolaget.

Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB