K-Fastigheter vinnare av två kategorier i ”Årets IPO 2019”

Det svenska affärsmagasinet Affärsvärlden har granskat samtliga svenska noteringar som genomfördes under 2019. Totalt granskades 42 bolag och av dessa utsågs K-Fastigheter till vinnare i två kategorier.

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”), en aktiv och engagerad fastighetsägare som erbjuder attraktiva bostäder i sydvästra Sverige, har av Affärsvärldens IPO-guide utsetts till vinnare i två kategorier i affärsmagasinets sammanställning Årets IPO 2019 – Kursutveckling i klassen miljardbolag respektive Kvalitet i klassen miljardbolag.

Motiveringen för kategorin Kursutveckling i klassen miljardbolag lyder ”Från teckningskurs och framåt har K-Fastigheters aktie stigit 117 procent mer än OMXS30-index. Det är bäst i klassen och överstiger vida den genomsnittliga IPO-avkastningen på 33 procent för miljardbolag.”

Motiveringen för kategorin Kvalitet i klassen miljardbolag lyder ”Bland de 10 miljardbolagen hittade IPO-guidens granskare i genomsnitt 1,7 flaggor*. IPO-guidens jury har valt att utse K-Fastigheter till vinnare eftersom juryn vid denna notering har funnit 0 flaggor. Det är toppklass bland miljardbolagen.”

”Jag är stolt och glad över att vi lyckades så bra med vår börsnotering att Affärsvärlden för första gången delade ut sina två pris för miljardbolag till samma bolag”, säger Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB. ”Det var ett omfattande arbete men det har gjort vårt bolag bättre på alla sätt och tillsammans med våra legala och finansiella rådgivare lyckades vi intressera många svenska och internationella investerare. Det som värmer mest är att majoriteten av medarbetarna på K-Fastigheter valde att teckna sig i emissionen och bli några av mina, numera många, kompanjoner. Lagkänslan och vi-känslan har aldrig varit starkare.”

* För definition av ”flaggor”, se www.affarsvarlden.se/ipo-guiden/flaggor

Jacob Karlsson, VD, e-post: jacob.karlsson@k-fastigheter.se, telefon: 0738 219 626
Anders Antonsson, IR-ansvarig, e-post: anders.antonsson@k-fastigheter.se, telefon: 0709 994 970

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 1 800 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 5,0 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 210 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.se

K-Fastigheter vinnare i Årets IPO 2019 – Kursutveckling i klassen miljardbolag respektive Kvalitet i klassen miljardbolag.

Jacob Karlsson, VD för K-Fast Holding AB