Kommuniké från årsstämma i K-Fast Holding AB

Årsstämma med aktieägarna i K-Fast Holding AB har hållits tisdagen den 19 maj 2020 i Hässleholm. Under stämman fattades huvudsakligen följande beslut i enlighet med framlagda förslag.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning
Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för moderbolaget samt koncernresultaträkning, koncernbalansräkning och koncernrevisionsberättelse för perioden 2019-01-01 – 2019-12-31.

Disposition av bolagets resultat
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om att balansera de vinstmedel om SEK 996 354 133 som stod till årsstämmans förfogande i ny räkning.

Styrelse
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår. Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sex utan styrelsesuppleanter. Till styrelseledamöter för tiden intill nästa årsstämma omvaldes Ulf Johansson, Christian Karlsson, Sara Mindus, Jesper Mårtensson, Erik Selin och Jacob Karlsson. Årsstämman valde Erik Selin till ordförande för styrelsen.

Styrelsearvode
Årsstämman fastställde styrelsearvoden i enlighet med valberedningens förslag om att arvode om SEK 200 000 ska utgå för perioden fram till nästa årsstämma för varje styrelseledamot som inte är anställd i bolaget, med undantag för Erik Selin. För Erik Selin föreslås att inget arvode ska utgå. Arvodesförslaget inkluderar även ersättning för eventuellt arbete i kommittéer och utskott.

Revisor och arvode
Ernst & Young AB (”EY”) omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. EY kommer att utse Stefan Svensson till huvudansvarig revisor. Arvode till bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen med anledning av lagändringar som har trätt och väntas träda i kraft.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission
Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission. Bemyndigandet innefattar även rätt att kunna betala nyemitterade aktier kontant, genom kvittning eller genom apportegendom. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska antalet aktier kunna ökas med det inom ramen för bemyndigandet får ges ut maximalt 4 000 000 (fyra miljoner) nya aktier av serie B. Syftet med bemyndigandet och skälet till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske på ett tids- och kostnadseffektivt sätt för att finansiera förvärv av fastigheter eller företag som bolaget kan komma att genomföra eller genomföra andra investeringar. Nyemission av aktier med stöd av bemyndigandet ska, vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ske till marknadsmässig teckningskurs enligt de rådande marknadsförhållandena vid tidpunkten då aktier emitteras. Den verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska äga rätt att vidta de mindre justeringar i beslutet som kan visa sig erforderliga i samband med registrering härav.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om återköp av egna aktier
Årsstämman bemyndigade styrelsen att fram till årsstämman år 2021, vid ett eller flera tillfällen, fatta besluta om återköp och överlåtelse av bolagets egna aktier. Återköp får endast ske på reglerad marknad där aktier i bolaget finns noterade och till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Inom ramen för bemyndigandet får bolaget återköpa ett maximalt antal aktier som motsvarar en tiondel av det totala antalet utgivna aktier i bolaget. Syftet med bemyndigandena är att skapa förutsättningar för styrelsen att fatta ändamålsenliga beslut om ett effektivt utnyttjande av bolagets kapital och likviditet. Genom bemyndigandena kan styrelsen, om den gör bedömningen att det är lämpligt, utnyttja eventuell överskottslikviditet i bolaget för återföring till aktieägarna utan att behöva framlägga förslag vid bolagsstämma om vinstutdelning och/eller indragning av aktier. Bemyndigandena syftar vidare till att ge bolaget ökad flexibilitet att genomföra förvärv av fastigheter, företag eller andra investeringar.

Till följd av rådande situation med coronavirus och risk för smittspridning vidtog bolaget ett antal åtgärder i syfte att begränsa riskerna och möjliggöra för aktieägarna att trots rådande omständigheter, kunna delta i stämman. Bolagets verkställande direktör kommenterar i en film koncernens verksamhet och planer för 2020. Filmen finns tillgänglig på bolagets webbplats, www.k-fastigheter.se/bolagsstyrning/bolagsstamma/
Hässleholm i maj 2020
K-Fast Holding AB

Anders Antonsson, IR-ansvarig,