Kommuniké från extra bolagsstämma i K-Fast Holding AB (publ)

Extra bolagsstämma har idag hållits i K-Fast Holding AB (publ) (”K‑Fastigheter” eller ”Bolaget”). Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i enlighet med det förslag som presenterats i kallelsen till stämman vilken hållits tillgänglig på Bolagets webbplats (www.k-fastigheter.com).

Som kommunicerades i Bolagets pressmeddelanden från den 13 mars 2024 beslutade styrelsen i K-Fastigheter samma dag om en riktade kontantemissioner av sammanlagt högst 6 662 000 nya aktier av serie B. Kapitalanskaffningen genomfördes enligt två separata emissionsbeslut, dels som en riktad nyemission av 5 820 000 aktier av serie B, med stöd av kvarvarande del av det emissionsbemyndigande som erhölls från årsstämman den 15 maj 2023, dels som en riktad nyemission av 842 000 aktier av serie B, villkorad av godkännande vid en extra bolagsstämma i Bolaget. Med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt kunde de nya aktierna endast tecknas av institutionella och andra kvalificerade investerare. Det senare av dessa emissionsbeslut har nu godkänts av den extra bolagsstämman. Teckningskursen i båda nyemissionerna uppgick till 19,19 kronor per aktie, motsvarande stängningskursen den 13 mars 2024, och beslutades av Bolagets styrelse i samråd med Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial baserat på förhandlingar på armlängds avstånd med investerarna.

Nyemissionen innebär en ökning av Bolagets aktiekapital med högst 224 533,333333 kronor genom nyemission av högst 842 000 aktier av serie B, vardera med ett kvotvärde om cirka 0,266667 kronor.

Bolagets styrelse gjorde en samlad bedömning och övervägde noga möjligheten att ta in kapital genom en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Styrelsen anser att skälen till att avvika från aktieägarnas företrädesrätt är (i) att en företrädesemission skulle ta väsentligt längre tid att genomföra och medföra en högre risk för en negativ effekt på aktiekursen, särskilt i ljuset av de nuvarande volatila och utmanande marknadsförutsättningarna och (ii) att genomförandet av en riktad nyemission kan ske till en lägre kostnad och med mindre komplexitet än en företrädesemission. Styrelsens bedömning, givet rådande marknadsmiljö, var således att en emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, med den flexibilitet som följer därav, var det mest lämpliga alternativet för att genomföra kapitalanskaffningen.

För mer information om nyemissionen hänvisas till det pressmeddelande som publicerades på Bolagets webbplats den 13 mars 2024.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2024 kl. 18.00 CET.

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de fyra affärsområdena projektutveckling, prefab, bygg och förvaltning. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab som också säljer på den externa marknaden. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder nära 4 900 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 14,9 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 661 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com