Kährs förstärker sitt USA-team för att säkerställa tillväxtstrategin på den amerikanska marknaden

Kährs har en solid och beprövad affärsplattform med betydande potential att leverera ytterligare lönsam tillväxt. Kährs affärsmodell är baserad på två starka affärssegment: Residential och Commercial. Golvlösningar för bostäder är Kährs huvudsegment och det finns potential för Kährs att växa inom utvalda delsegment inom kommersiella golv.

Kährs i USA har lyckats på marknaden för mellan-/premiumprodukter, en nisch där Kährs nått framgång med hjälp av företagets goda rykte inom hållbarhet, innovation, kvalitet och design. Sean Brennan, President för Kährs International i USA har genom sitt ledarskap bidragit till den senaste tidens tillväxt, strategiska partnerskap och diversifiering genom ett proaktivt expandera närvaron på marknaden och anpassa sig till en föränderlig marknadsdynamik. För att säkerställa fortsatt fokus på dessa strategier, tillsammans med potentiella nya samarbeten, positionerar Kährs sin verksamhet för fortsatt framgång på den amerikanska golvmarknaden. Kährs kommer även att stärka den amerikanska organisationen för att säkerställa ytterligare genomförande av strategin.

För att förbli konkurrenskraftig inom en föränderlig golvbransch kommer Kährs att lägga större vikt vid direktförsäljning och strategiska partnerskap med lagerförande distributörer som satsar på Kährsvarumärket. För att stärka genomförandet av Kährs strategi, är vi glada att välkomna Chris Dillon som ny CCO för affärssegmentet Kährs Residential America.

Chris har nära 20 års erfarenhet inom golvbranschen som inkluderar VP of Sales and Marketing för SLCC Flooring and Home Legend. Chris började sin karriär på Mohawk Industries och satte samman Provenza Floors första säljteam. Hans breda produktkunskap har varit bidragande i utveckling av varumärken, nya produkterbjudanden och inom innovation av nya golvlösningar.

Chris tillträder sin nya tjänst den 1 december 2023 och rapporterar direkt till vd för Kährs Group och ingår i koncernledningen.

Sean Brennan kommer att fortsätta som President för Kährs International och övergår till en ny roll som COO Americas, med fokus på att skapa en plattform för tillväxt genom tilläggsförvärv och ökad expansionstakt inom externa inköp för att stödja vår strategi. Sean kommer även fortsatt ansvara för nyckelkundrelationer till nuvarande distributionspartners och utvalda ”private labels” samt stödja det kommersiella segmentet i USA i samarbete med Sara Olofsson, CCO Commercial.

Sean fortsätter att rapportera direkt till vd för Kährs Group och kommer tillsammans med Chris Dillon att ingå i koncernledningen. Sean och Chris kommer att bilda det exekutiva teamet som rapporterar direkt till den nybildade amerikanska styrelsen där vd:n för Kährs Group är ordförande.

”Jag ser fram emot att välkomna Chris Dillon, i sin nya roll som CCO och ansvarig för segmentet Residential Americas, och den fortsatta utvecklingen av Kährs Americas till ett ledande golvföretag, tillsammans med Sean Brennan och hela det amerikanska teamet. Jag är övertygad om att Chris erfarenhet av att bygga upp nya försäljningskanaler genom ett starkt nätverk i kundbasen, samt inom ytterligare sektorer som omfattar byggbolag och hotell & rekreation, kommer att utveckla värdeerbjudandet till kunderna. Därigenom säkerställer vi att vi får rätt fokus för våra ambitiösa planer för Americas och därmed ta vår varumärkesförsäljning till nästa nivå i USA. Chris karismatiska och engagerande, moderna ledarstil kommer definitivt att bidra positivt till den amerikanska lagandan. Jag ser också fram emot att arbeta vidare med Sean Brennan i hans roll som COO för att stödja de kommande stegen i vår expansionsplan för den amerikanska marknaden”, säger Johan Magnusson, vd och koncernchef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Magnusson, vd och koncernchef, Kährs Holding AB (publ), tel: +46 70 540 13 96
Helén Johansson, Corporate Communication, Kährs Holding AB (publ), tel: +46 70 364 60 30

Kährs är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till över 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 168 anställda och en årlig omsättning på 3,2 miljarder SEK.
www.kahrs.com