Kalix Tele24 får nya kunder inom utbildningssektorn

Både Mälardalens högskola och det privata utbildningsföretaget Miroi har under våren valt att lägga sina telefonväxlar på Kalix Tele24. Det innebär att Kalix Tele24 växer kraftigt inom utbildningsområdet, där man sedan tidigare har bland annat Academedia som kund.

Miroi, som finns på 110 platser i Sverige, har vuxit kraftigt de senaste åren och det var ett av flera skäl till att man tog beslutet att distansbemanna sin telefonväxel. Syftet var att kunna fokusera på företagets kärnverksamhet, säger Joel Funk som är it-chef på Miroi:

- Vi är idag 900 anställda och vi kom till en punkt där vi ville låta någon annan ta hand om växeln så att vi kunde ägna oss åt det vi är bra på.

Miroi har tidigare haft en inhouse-växel men som alla interna funktioner, kräver den tid och resurser, personal- och systemutveckling, support, kvalitetssäkring med mera. En analys visade att det blev väldigt bra ROI på att outsourca till Kalix Tele24.

- Vi vill ha en professionell växel som kan hantera alla inkommande samtal, löser problemen och hanterar trafiktoppar utan att det påverkar vår verksamhet, säger Joel Funk.

Kalix Tele24 tar över hela Mirois telefonväxel, med en active directory-synkronisering som säkerställer aktuella kontaktuppgifter till  kundens medarbetare, vilket ger ett smidigare samarbete och en högre kvalitet.

Den andra nya kunden, Mälardalens högskola, har handlat upp all telefoni i en KST-upphandling som vanns av Tele2 (KST - "kommunikation som tjänst"). För den upphandlade växelfunktionen är Kalix Tele24 underleverantör till Tele2. Därmed slipper högskolan fundera över växelbemanning och att hantera toppar i samtalstrafiken. Inom skolvärlden uppstår ofta kraftiga trafiktoppar till exempel i samband med antagningstider.

- Det här är två starka aktörer inom utbildningsområdet så det känns riktigt bra. Det är ett kvitto på att vi förstår de utmaningar som aktörer inom utbildningsområdet jobbar med, säger Kalix Tele24:s vd Roland Pihlström.

Telefonistföretaget Kalix Tele24 har idag cirka 2000 kunder inom en mängd olika branscher, 160 anställda (varav de flesta jobbar vid huvudkontoret i Kalix) och en omsättning på cirka 90 miljoner kronor.

- Det här är två starka aktörer inom utbildningsområdet så det känns riktigt bra. Det är ett kvitto på att vi förstår de utmaningar som aktörer inom utbildningsområdet jobbar med.