Kalix Tele24 får utökat uppdrag hos Sveriges Radio Förvaltnings AB

Sveriges Radio Förvaltnings AB, SRF, har förnyat och utökat samarbetet med Kalix Tele24 i samband med en offentlig upphandling. Kalix Tele24 kommer att besvara delar av de inkommande samtalen samt hjälpa till med extra resurser vid trafiktoppar.

SRF, public service-bolagens gemensamma serviceföretag, som driver den koncerngemensamma växeln, har genomfört en omorganisation som bland annat innebär att den interna gruppen telefonister ska lägga ett större fokus på kundtjänstfunktioner. Det innebär att fler av de inkommande samtalen fortsättningsvis kommer att besvaras av telefonisterna på Kalix Tele24.

Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24, har sett ett växande intresse för overflow-lösningar under de senaste åren.

– För varje allvarlig händelse sker en kraftig ökning av samtal till viktiga samhällsaktörer som kommuner och public service-bolagen. Sveriges Radios Förvaltnings AB har varit bra på att identifiera behovet tidigt och involvera oss i sin beredskaps- och kontinuitetsplan säger Roland Pihlström.

Sveriges Radio Förvaltnings AB är ett samägt bolag som levererar gemensamma service- och stödfunktioner till public service-koncernen. Utöver telefonväxeln ingår även bland annat fastighetsservice och det stora grammofonarkivet.

Roland Pihlström
vd, Kalix Tele24