Kalix Tele24 har Sveriges mest aktiva telefonister

Nordens ledande leverantör av telefonisttjänster, Kalix Tele24, har vunnit en aktivitetstävling arrangerad av branschföreningen Kontakta, (tidigare Sveriges Callcenterförening). I tävlingen ”Kontakta Challenge” har telefonistföretag, callcenter, och andra företag som arbetar med kundservice och försäljning på distans, kämpat om vilket företag som är mest aktivt. Genom att träna, promenera, spela fotboll, städa eller skotta snö har de kunnat samla in poäng till företaget.

För andra året i rad har branschorganisationen ”Kontakta” arrangerat sin tävling ”Kontakta Challenge” under oktober och november. Tävlingen, som vänder sig till organisationer och företag som arbetar med kontaktcenter, vill uppmuntra till fysisk aktivitet på fritiden. Ambitionen är att alla ska kunna delta och tycka det är roligt samt motiverande, därför räknas alla typer av fysisk aktivitet. Även vardagssysslor i hemmet eller stugan. Efter åtta veckor är nu striden avgjord. Det företag som samlat mest poäng i kombination med att engagerat störst andel av medarbetarna är Kalix Tele24. Hela 70 procent av medarbetarna var med och aktiverade sig.

– Det är en oerhört stark och målmedveten laginsats från Kalix Tele24 AB, säger Tina Wahlroth, vd för ”Kontakta”. Stort grattis till vinsten i Kontakta Challenge 2012. Jag har själv deltagit i tävlingen och med spänning följt alla lagens insatser. Jag är riktigt imponerad över tävlingsandan och den höga ambitions- och aktivitetsnivån.

Hälsoarbete är inget nytt på Kalix Tele24. Redan 2005 togs beslut om att företaget skulle satsa på friskvård i stället för sjukvård. Satsningen har resulterat i en ökning av frisknärvaron med 5 procent. Samtidigt kan Kalix Tele24 konstatera lägre sjuklönekostnader, färre rehabiliteringar och högre NMI – Nöjd medarbetarindex än branschen i övrigt. Företaget har också fått ett antal olika utmärkelser för sitt hälsoarbete. 2005 blev Kalix Tele24 en hälsodiplomerad arbetsplats. Några år senare utsågs de av Korpen till ”Årets friskaste företag 2008” och 2010 korades Kalix Tele24 till vinnare av ”Stora Arbetsmiljöpriset 2009”.

– Att arbeta som telefonist och att alltid svara med hög servicegrad är en utmaning, säger Johan Rosenqvist, personalchef på Kalix Tele24. Det är därför oerhört viktigt att personalen mår bra och trivs på jobbet. Vi försöker därför att tillmötesgå de önskemål från medarbetarna som rör friskvård. Som resultat kan vi se att våra medarbetare säger att de upplever en ökad trivsel. Det kanske inte är hälsoarbetet som ligger bakom allt, men visst har det bidragit.

Johan Rosenqvist, Personalchef
Kalix Tele24
E-post: johan.rosenqvist@kalixtele24.se

KalixTele24 är ett telefonistföretag som erbjuder allt från enklare svarstjänster till telefonist med full växelbordsfunktion. Tjänsterna levereras på alla nordiska språk samt engelska. Kunderna är små och stora företag, myndigheter och organisationer däribland Sigma, Siemens, Exportrådet, Gävleborgs Landsting och Sida. Kalix Tele24 grundades 1992 och har 170 anställda i Sverige. Ägare är Kristian Rothoff med familj. Företaget blev 2008 utsett till Sveriges friskaste företag och mottog 2010 Stora Arbetsmiljöpriset.

Se: www.kalixtele24.se

Vi försöker tillmötesgå de önskemål från medarbetarna som rör friskvård
Johan Rosenqvist