Kalix Tele24 vinner SM i Telefoni tillsammans med Vattenfall

Vid en prisgala i torsdags kväll blev det klart att Kalix Tele24, tillsammans med Vattenfall, vinner förstapriset i tävlingsklassen för telefonväxlar med mer än 8 000 anknytningar.

Vattenfall är en av Kalix Tele24:s större kunder och ett företag med mycket höga ambitioner i sitt kundbemötande. Hela Vattenfalls administrativa telefonväxel, med närmare 30 000 samtal per månad, hanteras av Kalix Tele24 i ett samarbete som bygger på en hög teknisk integration och ett tätt samarbete.

- Jag känner en otrolig stolthet över vårt samarbete och över engagemanget hos personalen på Kalix Tele24. Jag har varit med på medlyssningar flera gånger och är så imponerad av deras arbete, säger Maria Paris, kundansvarig på Vattenfall för facility management i Norden.

Kalix Tele24 har haft komplett ansvar för Vattenfalls administrativa växel sedan 2012.  Sedan 2014 ingår även kärnkraftsverken Ringhals och Forsmark i uppdraget. En viktig nyckel till det framgångsrika samarbetet har varit att Vattenfall håller mycket hög kvalitet i sin hänvisningsdatabas och övriga system, vilket innebär att Kalix Tele24:s telefonister alltid har tillgång till korrekt information.

- Det är fantastiskt att få representera och vårda ett så starkt varumärke som Vattenfall och att vinna det här priset tillsammans med dem. Vattenfall har en väldigt professionell organisation och full koll på alla sina system, vilket är avgörande för att vi på Kalix Tele24 ska kunna göra ett bra jobb. Det är ett lagarbete, säger Roland Pihlström, vd på Kalix Tele24.

SM i Telefoni och Kundtjänst startades 1992-93, på initiativ av Radio Malmöhus. Radiolyssnare fick ringa in till stationen och rösta fram vilket företag som bemötte sina kunder och allmänheten bäst i telefon. År 2000 övertogs tävlingen av företaget Q SURVEY, som har utvecklat och förfinat mätmetoden. Det innebär att professionella undersökare ringer 200 samtal till varje deltagande företag. Växelsamtalen bedöms enligt följande kriterier

• korrekt hälsningsfras

• allmän attityd

• bemötande

• engagemang

Så här löd motiveringen till att Vattenfall och Kalix Tele24 tog hem förstapriset i sin tävlingsklass:

"När du ringer till det här företaget möter du telefonister som på ett utomordentligt sätt tar hand om dina ärenden. Det professionella bemötandet är slående. I klassen Mer än 8 000 anknytningar forsade en klar segrare fram, och det är Vattenfall AB/KalixTele24."

Totalt var det nio tävlingsbidrag som deltog i den största klassen, för växlar med mer än 8 000 anknytningar.

Jag känner en otrolig stolthet över vårt samarbete och över engagemanget hos personalen på Kalix Tele24. Jag har varit med på medlyssningar flera gånger och är så imponerad av deras arbete.
Maria Paris, kundansvarig på Vattenfall för facility management i Norden.
Det är fantastiskt att få representera och vårda ett så starkt varumärke som Vattenfall och att vinna det här priset tillsammans med dem. Vattenfall har en väldigt professionell organisation och full koll på alla sina system, vilket är avgörande för att vi på Kalix Tele24 ska kunna göra ett bra jobb. Det är ett lagarbete.