Luleå kommunväxel ökar tillgänglighet med hjälp av Kalix Tele24

Stockholm 21 oktober 2013. Luleå kommun förstärker sin kommunväxel genom ett avtal med telefonistföretaget Kalix Tele24. Därmed kan växeln efterleva de nya och mer ambitiösa riktlinjer för  tillgänglighet som kommunen antagit. I uppdraget ingår även en tjänst för katastrofberedskap. Kommuner, landsting och myndigheter utgör nu en femtedel av Kalix Tele24:s verksamhet och fortsätter att öka.

Den upphandlade tjänsten skapar bättre tillgänglighet vid sjukdom, ledigheter och samtalstoppar. Kommunens plattform integreras med Kalix Tele24, med tillgång till frånvaro- och hänvisningssystem. För kommunens del innebär det att den interna gruppen telefonister får avlastning, att schemaläggningen underlättas och att kommuninvånarna får bättre tillgång till sin kommunväxel. Det skapar också en högre driftsäkerhet eftersom samtal kan besvarar från flera orter.

Växeln är en mycket viktig kontaktyta mot medborgarna och under hösten har kommunen tagit fram nya och mer ambitiösa riktlinjer för vår tillgänglighet. Samarbetet med Kalix Tele24 gör det möjligt för oss att hålla den höga nivån, säger Maria Norgren, chef för Luleå kommuns centrala kundtjänst.

Luleå kommuns nya riktlinjer Luleå Direkt har formulerat ett antal tydliga mål för kontakten med kommuninvånarna, som att 90 procent av samtalen till växeln besvaras inom tre signaler. Kommunväxeln blir mycket central i arbetet att förbättra kommunens tillgänglighet. Samtidigt ska även vanliga frågor kunna besvaras direkt av växeln, utan vidarekoppling till handläggare. Det innebär att berörd personal på Kalix Tele24 kommer att genomgå utbildning hos Luleå kommun.

En kritisk del av uppdraget handlar om katastrofhantering. Kalix Tele24 tillför beredskap att förstärka växeln vid samhällskriser då många kommuninnevånare ringer till kommunen för att få information. Därmed förbättras Luleå kommuns kapacitet att kommunicera med medborgarna i kritiska lägen.

För Kalix Tele24 är samarbetet med Luleå kommun ett kvitto på att kundsegmentet offentlig sektor fortsätter att öka. På två år har andelen offentliga kunder fördubblats från 10 till 20 procent, räknat både i omsättning och i antal telefonsamtal.

– Det är lite speciellt att jobba med kommuner och landsting eftersom det handlar om samhällsinformation och höga krav på både kompetens och flexibilitet. Vi har under flera år byggt upp en stor kunskap och jag räknar med fler liknande uppdrag. Vi har blivit en etablerad leverantör till den offentliga sektorn, säger Roland Pihlström, vd på Kalix Tele24.

Roland Pihlström, vd Kalix Tele24
E-post: roland.pihlstrom@kalixtele24.se

Maria Norgren, chef för Luleå kommuns centrala kundtjänst
E-post: maria.norgren@lulea.se

KalixTele24 är ett telefonistföretag som erbjuder allt från enklare svarstjänster till telefonist med full växelbordsfunktion. Tjänsterna levereras på alla nordiska språk samt engelska. Kunderna är små och stora företag, myndigheter och organisationer, däribland Sigma, Siemens, Exportrådet, Gävleborgs Landsting och Sida. Kalix Tele24 grundades 1992 och har 170 anställda i Sverige. Ägare är Kristian Rothoff med familj. Företaget blev 2008 utsett till Sveriges friskaste företag och mottog 2010 Stora Arbetsmiljöpriset.

Snabbfakta

– Det är lite speciellt att jobba med kommuner och landsting eftersom det handlar om samhällsinformation och höga krav på både kompetens och flexibilitet. Vi har under flera år byggt upp en stor kunskap och jag räknar med fler liknande uppdrag. Vi har blivit en etablerad leverantör till den offentliga sektorn.
Roland Pihlström, VD Kalix Tele24