Toppresultat för Kalix Tele24

Kalix Tele24 får NKI-värdet 81 i sin senaste årliga kundundersökning. Det kan jämföras med det genomsnittliga NKI-värdet för telekombranschen som har NKI runt 68 enligt aktuella siffror från Svenskt Kvalitetsindex.

NKI (nöjd kund-index) är ett sätt att mäta kundnöjdhet som bland annat används av SCB. Kalix Tele24:s ägare Kristian Rothoff tror att det är företagets långsiktiga satsning på personalen som ligger bakom det höga värdet:

- Det höga NKI-värdet är ett kvitto på att vår personal hörs och gör skillnad. Kalix Tele24 har länge arbetat målmedvetet och systematiskt med hälsoarbete eftersom våra anställda är vår viktigaste resurs. Mår personalen bra mår våra kunder bra.

Kalix Tele24:s nöjd kund-index har ökat under de tre år som undersökningen har genomförts. Från 77,9 (2012) till 78 (2013) och i år 2014 ett rejält kliv till 81. Undersökningen genomförs på samma sätt och med samma frågor som används i SCB:s NKI-undersökningar. Indexvärdet bygger på tre frågor:

1. Hur nöjd är du som kund med Kalix Tele24, totalt sett?

2. Hur väl uppfyller Kalix Tele24 dina förväntningar?

3. Föreställ dig ett perfekt företag inom telefonisttjänster. Hur nära ditt ideal ligger Kalix Tele24?

Patrik Johansson, delägare på undersökningsföretaget Easyu som varit med och utformat undersökningen för Kalix Tele24, kommenterar att ett NKI-värde över 80 är ovanligt:

- Ja, när man ställer alla de här tre frågorna som vi har gjort, på samma sätt som SCB, så brukar inte värdet bli så högt eftersom den tredje frågan brukar dra ner medelvärdet. Ett värde över 80 är ett mycket gott betyg från kunderna.

Kalix Tele24:s internutvecklade kvalitetsledningssystem samlar in stora mängder information från verksamheten. Datan stäms sedan av mot kvalitetsmål och andra nyckeltal. Kvalitetsarbetet bygger på dokumenterade processer, rutiner, kvalitetsdokument och avvikelsehantering samt utvecklas kontinuerligt. Detta är några av nyckeltalen:

• Hanteringsrätt, 99,991 %, d.v.s. mindre än 0,01% av hanterade samtal uppvisar en avvikelse.

• Tillgänglighet i produktionssystemen, 99,998%.

Läs mer om Kalix Tele 24:s kvalitetspolicy här:

Kristian Rothoff
ägare, Kalix Tele24